«بررسی نسب نامه و زندگانی امامزاده قاضی صابر»

مولفان:استاد حجه الاسلام شیخ محمد مهدی بحرالعلوم

و حجه الاسلام شیخ مرتضی رئوفی چهاردهی

کتاب رساله صابریه که به بررسی شجره نامه و زندگی نامه امامزاده قاضی صابر مدفون در ونک و توصیف آرامگاه ایشان می پردازد، از سوی انتشارات وثوق چاپ شد.

این کتاب در قطع وزیری و با جلد گالینگور در 180 صفحه منتشر شده است.


برچسب‌ها: کتاب رساله صابریه, نسب نامه قاضی صابر, آرامگاه مستوفی الممالک
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ساعت 11:45  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

فئوداليسم در شمال ايران

Feodalism يا feudalism اصطلاحي است كه براي سيستم سياسي و اجتماعي رايج در قرون وسطي اروپا بكار مي رود. سيستمي كه طبقه بزرگ مالكان سكان رهبري جامعه آن روز اروپا را بر عهده داشتند. بنا بر اسناد تاريخي سرزمينهاي شمالي ايران – حال آنرا گيلان بناميم يا ديلم يا تپورستان يا مازندران ، هيركان يا پشتخوارگر همانگونه كه از لحاظ جغرافيايي در ازمنه تاريخ از

ادامه.....


برچسب‌ها: ارباب رعیتی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ساعت 12:16  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

حكومت‌داري به سبك قاجاري

سندي كه پيش رو داريم حكايت جالبي است از يك طايفه حاكم بر ايران يعني قاجاريه كه زماني نزديك به دويست سال بر اين ملك و بوم بر جمعيتي نسبتاً زياد و بر سرزميني وسيع حكومت مي‌كردند. حكايت از تنكابن است. دو منطقه حول و حوش آن يعني كلارستاق و كجور كه همراه با تنكابن به محال ثلاث معروف بودند.

حاكمان بلامنازع اين منطقه افرادي از

ادامه.....


برچسب‌ها: ناصرالدین شاه
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ساعت 10:56  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

معرفي دو سند كهن از غرب مازندران

معرفي دو سند كهن از غرب مازندران / مبايعه‌نامه‌هاي مرتع تور زن كوه چالوس، مورخ 883 و 911هـ.ق

مقدمه

دو سندي كه در ادامه معرفي و متن و تصويرآنها تقديم خوانندگان محترم اين مقاله در" فصلنامه پيام بهارستان" مي شود، دو مبايعه نامه در موضوع خريد و فروش مرتع موسوم به " تور زن كوه " در حاشيه جنوب غربي شهر چالوس يا دشت كلارستاق قديم است كه از جمله كهن ترين اسناد شناخته شده و موجود شمال ايران است.اين اسناد، اطلاعات ارزشمندي را درباره پيشينه د،

ادامه.......


برچسب‌ها: رضاشاه
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ساعت 10:51  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 



چرا رضاشاه زمین‌خواری می‌کرد؟

با در نظر گرفتن محاسبه ملک مدنی می‌توان برآورد کرد که اگر سلطنت رضاخان پانزده سال دیگر تداوم می‌یافت دیگر تنها مالک باقی‌مانده کشور خود او می‌بود

پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ تا به امروز درباره علل زمین‌خواری رضاخان پاسخی داده نشده است و اکثر مورخان و سیاسیون وجود عقده‌های فردی و حرص مادی را دلیل اصلی این اقدام فراگیر دیکتاتور یادشده می‌دانند؛ از جمله سفیر انگلیس در سال هفتم سلطنت رضاشاه گفته است: «شاه حرص غریبی نسبت به زمین دارد و مالکان را روانه زندان می‌کند مگر اینکه با فروش املاکشان به وی موافقت کنند و اشتهای سیری‌ناپذیر وی به‌اندازه‌ای است که عجیب نخواهد بود اگر چند صباح دیگر کسی بپرسد چرا اعلیحضرت بی‌درنگ همه ایران را به نام خود به ثبت نمی‌رسانند... او در کار انباشت ثروت از راه‌های مشکوک است و فرماندهان ارشد نظامی خود را نیز در کار آزاد گذاشته است و نسبت به ثروت حریص و طمع‌کار است و از دیدگاه او هر وسیله‌ای برای کسب پول و زمین مطلوب است... جاده جدید منتهی به دره چالوس که با هزینه هنگفتی ایجاد شده، صرفا برای ارضای هوس شخصی شاه بوده است».1

ادامه....


برچسب‌ها: زمین خواری
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ساعت 14:48  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

اولين امتياز نفت شمال

اولین امتیازی که در مورد نفت شمال داده شد فرمانی بود که در ماه شعبان 1313 ه. ق. (بهمن ماه 1274 ه. ش.) به امضای "ناصرالدین شاه" رسید. به موجب آن فرمان اجازه استخراج نفت در محال ثلاثه تنکابن و کجور و کلارستاق (مازندران) به "محمد ولیخان خلعتبری" که در آن ایام لقب نصرالسلطنه را داشت و بعدها القاب سپهدار و سپهسالار اعظم به او داده شد، واگذار گردید.

ادامه....


برچسب‌ها: ناصرالدین شاه
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ساعت 14:26  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

رضاخان باني جوك‌سازي عليه شماليها

بسياري از محققان بر اين اعتقادند كه ايجاد اختلاف ميان مردم از سياستهاي برنامه‌ريزي شده حكومت پهلوي اول و دوم با هدف تحكيم سلطه بر جامعه بوده است. ترسيم تصويري موهن از شخصيت شمالي‌ها، قزويني‌ها، تركها، اصفهاني‌ها و ... تبليغ مستمر بر اين گونه اهانتها از طريق ساختن جوك و لطيفه، در فرهنگ ملي و تاريخي مردم ايران جائي نداشته است.

ادامه......


برچسب‌ها: مسخره کردن شمالیها
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ساعت 14:15  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

حکومتداری علویان طبرستان

در زمان عمر بن خطاب نخستین اعراب وارد طبرستان شدند.این ورود اعراب باعث آشنایی مردم منطقه با اسلام شد و این ناحیه پناهگاه امن علویان گشت.وقتی محمد بن عبدالله طاهری فردی به نام یحیی بن عمر را سرکوب کرد ,خلیفه عباسی در طبرستان به او اقطاعی بخشید.او فردی به نام

ادامه.....


برچسب‌ها: علویان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ساعت 13:3  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 



زبان از زیرشاخهٔ دریای کاسپین در شاخهٔ شمال غربی خانواده زبان‌های ایرانی است. گارنیک آساطریان - زبان دیمیلی در دانشنامه ایرانیکا- شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی شامل زبانهای تالشی و هرزندی و گورانی و گیلکی و مازندرانی و برخی از زبانهای تاتی و سمنانی می‌باشند. گارنیک آساطریان - زبان دیمیلی در دانشنامه ایرانیکا- از دیدگاه تاریخی این زبانها به زبان پارثی(پهلوی اشکانی) وابستگی دارند. گارنیک آساطریان - زبان دیمیلی در دانشنامه ایرانیکا-
تا سدهٔ ۵ ه.ق سپهبدان طبرستان زبان مازندرانی را با خط پهلوی می‌نگاشتند و سکه می‌زدند. دو کتیبه به خط پهلوی در رسکِت واقع در دودانگه ساری وگنبد لاجیم سوادکوه مؤید این نظر است.

به تازگی چند نسخه خطی از

ادامه......


برچسب‌ها: تاریخ مازندران
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ساعت 12:41  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

[ دهستان چهارده ]


درتقسیمات داخلی و وضعیت جمعیتی شهرستان آستانه اشرفیه ، استان گلیلان ،که 390کیلومتر مربع وسعت دارد،ازنظر تقسیمات داخلی به دو بخش و شش دهستان و105پارچه آبادی تقسیم میشود . دهستان چهارده نام دهستانی در بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه، استان گیلان در ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395، جمعیت آن 3665 نفر (1430 خانوار) بوده است.

دهستان چهارده

دارای 10 آبادی به شرح زیر است:

در ادامه.......


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ساعت 17:40  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
شهید سید محمد اسحاقی، خبرنگار شهید گیلانی و روایتگر جنگ
خبرگزاری شبستان: شهید سید محمد اسحاقی اولین و به روایتی تنها خبرنگار شهید گیلان است که حتی در جبهه‌ها از حرفه خود دست برنداشت و وقایع جنگ تحمیلی را با خون خود نگاشت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ساعت 16:16  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

محمدعلی مدرس چهاردهی



یکی از عالمان نامدار حوزه کهن سال نجف اشرف (قرن ۱۳- ۱۴ هـ. ق.) که همه عمرش را صرف خدمات دینی و علمی کرد، آیت‌الله میرزا محمدعلی مدرس چهاردهی گیلانی رحمة ‌الله‌ علیه است.فهرست مندرجات

ادامه.


برچسب‌ها: آیت الله مدرس چهاردهی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ساعت 10:6  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

از علم نسب‌شناسي و امام‌زاده‌پژوهی چه می دانید؟

حوزه/ نسب‌شناسي و امام‌زاده‌پژوهی نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و اجتماعی شیعیان قلمداد می‌گردد چراكه شیعیان در نسب‌نگاری نقشی برجسته داشتند و از پیشروان این علم بودند.

در ادامه....


برچسب‌ها: علم انساب, شجره سادات, علمای علم انساب, بحرالعلوم
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ساعت 22:22  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

 

       تعريف علم انساب و جايگاه نسب شناسي سادات

 

به طور کلي، موضوع علم انساب از تعيين نسب مردم و روش هاي بررسي و تحقيق آن سخن مي گويد و غرض آن، پيش گيري از خطا در تعيين نسب اشخاص است و چون علم انساب، مبناي شرعي، عرفي و اجتماعي بعضي از مسايل مهم مي باشد، لذا از پيامبر گرامي اسلام صلي اللّه عليه وآله و ائمه اطهار عليهم السلام روايات متعدد و سفارشات بسياري در مورد اهميت پرداختن به علم نسب شناسي وجود دارد. 

 

رسول گرامي اسلام صلي اللّه عليه وآله مي فرمايند: «تعلموا من انسابکم ما تصلون ارحامکم». پيامبر گرامي اسلام صلي اللّه عليه وآله در اين روايت به فراگيري نسب شناسي تأکيد مي فرمايند و آن را منشأ صله ارحام مي دانند. و هم چنين پيامبر اکرم صلي اللّه عليه وآله در روايت ديگري نيز مي فرمايند: در اين روايت نيز پيامبر گرامي اسلام صلي اللّه عليه وآله بر لزوم فراگيري نسب شناسي سفارش مي فرمايند و صله رحم را مبتني بر يادگيري اين علم مي دانند و بيان مي فرمايند: «صله رحم مايه محبت در خاندان ها مي شود، ثروت انسان را فراوان مي کند و موجب طول عمر مي شود».

 

شيخ طوسي هم در کتاب «امالي» به اسناد خود از امام رضا عليه السلام از پدران معصوم خود از رسول گرامي اسلام صلي اللّه عليه وآله روايت نموده که آن حضرت فرمودند: «کل نسب و صهر منقطع يوم القيامة سترا من اللّه عليه الانسبي و سببي»؛ يعني تمام نسل ها تا دامنه قيامت قطع مي شوند، مگر نسل پربرکت ايشان تا روز قيامت ماندگار است؛ و لذا ما مي بينيم روزبه روز، نسل مبارک آن حضرات فراوان تر و مقصود خداوند از آيه: «انا اعطيناک الکوثر» آشکارتر مي شود.

 

در اهميت نسب شناسي، با مراجعه به سيره ائمه اطهار عليهم السلام مي بينيم، که حضرت علي عليه السلام پس از شهادت همسر گرامي شان، حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه عليها، در انتخاب همسر، به برادرشان عقيل، که از نسب شناسان زمان خود بوده، مي فرمايند: همسري براي من انتخاب کن که از خاندان هاي شريف و از شجاعان عرب باشند و عقيل پس از بررسي هاي لازم، بانوي مجلله و مکرمه، يعني حضرت ام البنين سلام اللّه عليها را پيشنهاد مي دهد و از همين خانم، فرزند بزرگواري مانند حضرت ابوالفضل العباس سلام اللّه عليه و برادران گراميشان به دنيا آمدند.

  از سوي ديگر، خداوند در آيه شريفه: قل لاأسألکم عليه اجرا الا المودة في القربي، به مؤدت اهل بيت پيامبر گرامي اسلام صلي اللّه عليه وآله سفارش نموده که مؤدت به اين خاندان، مستلزم شناخت آنها و شناخت اين خاندان نيز آشنايي با علم انساب را لازم دارد.

 سير تاريخي پيدايش و تطور علم انساب قبل از پيامبر گرامي اسلام صلي اللّه عليه وآله، نسب شناسي در ميان اعراب براي شناخت قبايل رايج بود، ولي


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ساعت 4:51  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

 

مرحوم نورالدين مدرسى چهاردهى در بين ‏الطلوعين نيمه شعبان سال 1297 شمسى در كربلاى معلى‏ در خانواده ‏اى روحانى پا به عرصه خاكى نهاد. سلسله نسب پدرى وى به ملاعبدالرزاق لاهيجى صاحب كتاب گوهر مراد و از طرف مادر به سيد بحر العلوم مى رسد. پدربزرگش آيت الله ميرزا محمد على مدرسى چهاردهى از علمای سرشناس عالم تشيع است كه استاد علامه آقا شيخ بزرگ تهرانى و آيت الله مرعشى نجفى مى ‏باشد.

 

وى كه پس از چندى به همراه خانواده به ايران (گيلان) مراجعت نمودند و در عنفوان جوانى متمایل به تصوف و گرایشات عرفانی گشت .

نورالدين مدرسى چهاردهى در اديان و مذاهب و مسلكها و مشرب‏ ها تحقیقات فراوان نمود و با بزرگان آنان دمخور شد.

ديانت يهود را نزد خاخام‏ هاى يهود تعليم گرفت و با تسلطى كه بر تورات و تلمود بابلى و اورشليمى داشت 613قانون ديانت يهود را از عبرى به فارسى برگرداند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ساعت 0:23  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

سرداران و فرماندهان شهید گیلان

وجود بیش از ۱۰۰ شهید فرمانده گیلانی در دفاع مقدس نشان از حضور پر رنگ و چشمگیر جوانان این خطه پر برکت در دفاع از دین و آب و خاک و ناموس

وجود بیش از ۱۰۰ شهید فرمانده گیلانی در دفاع مقدس نشان از حضور پر رنگ و چشمگیر جوانان این خطه پر برکت در دفاع از دین و آب و خاک و ناموس ایرانی است که این خود مایه افتخار و ابهت ماست.

ادامه.....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ساعت 11:58  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

حجت الاسلام سید حمید روحانی: میراث خواران انقلاب نقشی در انقلاب اسلامی نداشتند/ تا زمانی که لیبرالیست تحت عنوان اصلاح‌طلب در کشور نفوذ دارد نمی‌توان برای حل مشکلات مردم و کشور کاری کرد.

حجت الاسلام سید حمید روحانی در اولین همایش تجلیل از پیشکسوتان انقلاب اسلامی سخنان مهمی را درباره جریان شناسی نیروهای موجود در فضای جمهوری اسلامی و آسیبهای موجود بیان داشتند که برخی از آنها را میتوانید در متن زیر مطالعه نمایید

دامه...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ساعت 11:37  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
در دوران دفاع مقدس از هر 1000 طلبه 40 نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، حال آن که طبق آمار در بقیّه اقشار از هر 1000 نفر 4 نفر شهید شده است.

آمار 10 برابری شهدای روحانی، آزاده و جانباز نسبت به دیگر اقشار، گواه این حقیقت انکارناپذیر است که روحانیت براساس رسالت ذاتی خود، در دوران غرورآفرین دفاع مقدس، در کنار دیگر رزمندگان مخلص و شجاع، در دو عرصه تبلیغ و رزم پای به میدان جهاد گذاشت و سربلند از این آزمون بیرون آمد.

دامه....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۳۹۶/۱۱/۰۹ساعت 22:26  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

یا رئوف...:
جایگاه و ثواب ساخت مسجد

 

مساجد از جایگاه بسیار بزرگی نزد خداوند متعال و نزد مسلمانان برخور دار است و آنها از آنِ خداوند می باشند . ساختن مسجد،از مستحبات مؤكد است وپاداشى بزرگ و ثوابى بسيار دارد. در باره اهميت بناى مسجد احاديث فراوانى از طرق اهل بيت و اهل سنت رسيده است كه اهميت فوق العاده اين كار را نشان مى دهد

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:

مَن بَنی مَسجِداً لِلهِ بَنَی اللهُ لَهُ بَيتا اوسع منها فِی الجَنَّةِ

هر کس مسجدی برای خدا بسازد خداوند خانه ای بزرگتر از آن در بهشت برای او بنا می کند.

وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا.

و اینکه مساجد برای خداوند است پس در آنها با خداوند احدی را نخوانید، این مساجد دارای قداست می باشد که هر کس حق ساخت و تعمیر آن را ندارد جز شما مؤمنان،

و در آیه ی دیگر خداوند عز وجل می فرماید:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ساعت 7:35  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

 

مقابله با منافقینی که در جنگلهای گیلان بودند در خاطرات فرمانده سپاه

مقابله با منافقینی که در جنگلهای گیلان بودند در خاطرات فرمانده سپاه

مقابله با منافقین که در جنگل بودند و در طول سال ۶۱ ترورهای زیادی را در منطقه انجام داده بودند در دو قسمت انجام گرفت. یکی در جنگلهای مازندران و دیگر در جنگل گیلان که در بهار و تابستان ۱۳۶۲ شروع شد و البته با سختی و ریسک بالاتری همراه بود. رنگ ایمان بخشهایی از خاطرات دکتر محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه را درباره برخورد با منافقین در جنگل گیلان را منتشر می کند


 


برچسب‌ها: مقابله بامنانقین در گیلان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه ۱۳۹۵/۱۱/۲۲ساعت 22:39  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

 

 

اسرار و آداب نماز

« بخش قبلی ▲ فهرست کتاب بخش بعدی »

31

6ـ7ـ نماز جامع اسرار همه عبادات

امام باقر(عليه السلام) می‌فرماید:

‌أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ العَبدُ عَلَيهِ الصَّلاةُ فَإِن قُبِلتَ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَإِن رُدَّت رُدَّ مَا سِوَاهَا؛(1)

اول چيزي که از بنده مورد محاسبه و سؤال قرار مي‌گيرد، نماز است؛ اگر مورد قبول قرار گيرد ساير اعمال نيز قبول مي‌شوند و اگر رد شود غير آن نيز پذيرفته نمي‌شود.

نماز مهمترين عبادت در ميان عباداتي است كه خداوند تبارك و تعالي براي بشر قرار داده، از همين جهت «اسرار نماز» مهمترين اسرار است و شايد نماز جامع اسرار همه عبادات ديگر هم باشد. اين روايت معروف كه در مورد نماز وارد شده است كه روز قيامت اگر نماز انسان مورد قبول پروردگار عالم قرار بگيرد بقية اعمال هم اگر نقص و كاستي‌اي داشته باشد خداوند اغماض مي‌كند و اگر نماز انسان مورد قبول حق تعالي قرار نگيرد بقية اعمال ولو به نحو كامل و جامع و صحيح انجام شده باشد مورد پذيرش خداوند تبارك و تعالي واقع نمي‌شود. «ان قبلت قبل ما سواها وإن ردّت ردّ ما سواها». دلالت بر اين دارد كه نماز مهمترين


 


برچسب‌ها: اسرارواداب نماز
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ساعت 11:15  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

چکیده

عطرزدن و به کار بردن بوی خوش سنت پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام است. ایشان نیز مردم را به استفاده از بوی‌خوش سفارش می‌کردند. فضیلت‌ها و خواص فراوانی برای بوی‌خوش طبق روایات وجود دارد که علم امروز هم آن‌ها را ثابت کرده است. این تحقیق آداب خاصی را که اسلام برای به‌کاربردن بوی خوش در نظر گرفته است مانند زمان‌ها و مکان‌های استفاده از عطر را بیان می‌کند و جهت ترغیب ما به استفاده از بوی‌خوش، خواص و آثار آن از طریق روایات و علم امروز بیان می‌شود. از جمله این که عطر به سبب مواد تشکیل دهنده‌اش اثرات مختلفی روی سیستم مغزی می‌گذارد، بوی‌خوش عقل و هوش و قلب انسان را تقویت می‌کند و موجب آرامش و تسکین انسان می‌شود. پس بهتر است انسان همیشه مخصوصا هنگام عبادت و در روز جمعه عطر را فراموش نکند. با انجام این کار جامعه اسلامی چهره و نمود بهتری دارد و رنگ الهی همراه با بوی خوش موجب جذب بهتر دیگر انسان‌ها به خصوص جوانان به دین اسلام می‌شود و دستورات و احکام اسلام را از عمق جان پذیرا خواهند بود.
کلید واژه‌ها: آداب، خواص، بوی‌خوش، عطر، استشمام

مقدمهپیامبراکرم صلی الله علیه وآله و سلم می‌فرمایند:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ساعت 18:19  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم اجعلنی من انصاره و اعوانه

گر نعمت وصل تو برازنده من نیست

بگدار که در سایه دیوار تو باشم

تعجیل در فرج مولایمان صلوات

+ نوشته شده در  یکشنبه ۲۲ خرداد۱۳۹۰ساعت ۲۲:۵۰ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  یک نظر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

عن جابر بن یزید جعفی عن ابی عبدالله(علیه السّلام) قال: قوله عزوجل: {والفجر} الفجر هو القائم(علیه السّلام) ، {ولیال عشر} الائمه من الحسن الی الحسن(علیهم السّلام)، {والشفع} امیرالمومنین و فاطمه{علیهما السلام}، {والوتر} هو الله وحده لاشریک له، {و اللیل اذا یسر} هی دوله حبتر ، فهی تسری الی دوله القائم(علیه السلام).

جابر بن یزید جعفی می گوید: امام صادق(علیه السلام) درباره آیات اوّل سوره فجر فرمودند: منظور از {والفجر} حضرت قائم (علیه السلام) است و منظور از {ولیال عشر} ائمه معصومین، از امام حسن مجتبی تا امام حسن عسکری(علیهم السلام) هستند و مراد از {والشفع} امیرالمومنین و فاطمه زهرا (علیهما السلام) هستند و منظور از {والوتر} خدای یکتا و بدون شریک است و منظور از {واللیل اذا یسر} دولت حبتر (عمر) است که تا زمان دولت امام زمان(علیه السلام) ادامه می یابد.

تفسیر البرهان، ج 8، ص 276

تعجیل در فرج یوسف گم گشته زهرا صلوات

+ نوشته شده در  جمعه ۹ تیر۱۳۹۱ساعت ۰:۲۴ قبل از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحيم

السّلام عليك يا بقيه الله في ارضه

عن النّبي ( صلي الله عليه و آله) انّه قال: يخرجُ بقزوين رجلٌ اسمه اسم النبي يسرع النّاس الي طاعته، المشرك و المومن يملاء الجبال خوفا.

از رسول خدا ( صلي الله عليه و آله) روايت شده كه فرمودند: مردي از قزوين خروج مي كند كه اسم او، اسم پيغمبر مي باشد، مردم چه مشرك و چه مومن به اطاعت كردن از او سرعت مي گيرند و كوهها را از ترس پر مي كند.

غيبت شيخ طوسي، ص ۲۷۰

بر قامت دلرباي مهدي صلوات

+ نوشته شده در  شنبه ۲۵ تیر۱۳۹۰ساعت ۱:۱ قبل از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الر حمن الرحيم

السّلام عليك يا بقيه الله في ارضه

عن اي عبدالله (عليه السّلام)قال: قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): سياتي علي النّاس زمان لا ينال الملك فيه الّا بالقتل و التّجبّر و لا الغني الّا بالغصب و البخل و لا المحبّه الّا باستخراج الدّين و اتباع الهوي؛ فمن ادرك ذلك الزّمان فصبر علي الفقر و هو يقدر علي الغناء و صبر علي البغضه و هو يقدر علي المحبّه و صبر علي الذّل و هو يقدر علي العزّ آتاه الله ثواب خمسين صدّيقاً ممّن صدّق بي.

از امام صادق (عليه السّلام) روايت شده كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمودند: به زودي زماني فرا مي رسد كه در آن به سلطنت سيدن ممكن نيست، مگر با سركشي و كشتار؛ توانگري ممكن نيست، مكر با بخل ورزيدن و خوردن مال و حق ديگران و دوستي و محبّت كردن ممكن نيست، مگر با كنار گذاشتن دين و پيروي از خواهشهاي نفس؛ هر كس در اين زمان باشد و با تنگدستي بسازد، در حالي كه مي تواند ثروتمند شود، با دشمني بسازد، در حالي كه مي تواند از دوستي آنان برخوردار باشد و با خواري بسازد، در حالي كه توانايي بر عزّت و بزرگي دارد، خداوند متعال ثواب پنجاه صدّيق را كه به من ايمان آورده اند ا به او مي دهد.

اصول كافي، ج ۲، ص ۹۱، ح ۱۲

شادي دل نازنين آقا بقيه الله صلوات

 

+ نوشته شده در  سه شنبه ۳۱ خرداد۱۳۹۰ساعت ۱۲:۳۴ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الحمن الرحيم

السّلام عليك يا بقيه الله في ارضه

قال اميرالمومنين، علي بن ابيطالب( عليه السّلام): ياتي علي النّاس زمان يرتفع فيه الفاحشه و التّصنع و ينتهك فيه المحارم و يعلن فيه الزّنا و يستحلّ فيه الاموال اليتامي و يوكل فيه الرّبا و يطفّف في المكائيل الموازين و يستحل الخمر بالنبيذ و الرّشوه بالهديّه و الخيانه بالامانه و يتشبّه الرّجال بالنّساء و النّساء بالرّجال يستخفّ بحدود الصّلاه و يحجُّ  فيه لغير الله؛ فاذا كان ذلك الزّمان انتفخت الاهلّه تارهً حتي بري هلالُ ليلتين و خفيت تارهً حتي يفطر شهرُ رمضان في اوّله و يصام العيد في آخره؛ فالحذر الحذر حينئذ من أخذ الله علي الغفله.... .

اميرمومنان، حضرت علي (عليه السّلام) فرمودند: زماني فرا مي رسد كه در آن گناه و ظاهرسازي ارزش پيدا مي كند و قبح و زشتي كارهاي حرام از بين مي رود و زنا آشكار مي گردد، خوردن مال يتيمان حلال شمرده مي شود، ربا خورده مي شود و كم فروشي رايج مي گردد، شراب را با نام نبيذ، رشوه را با نام هديه و خيانت را با عنوان امانت داري حلال مي شمرند، مردان شبيه به زنان مي شوند و زنان شبيه به مردان، احكام نماز را سبك مي شمارند و براي غير خدا حج مي روند؛ چون اين زمان فرا رسيد، ماه نو گاهي آنقدر در بالاي افق ظاهر مي شود كه گويا ماه دو شبه است و گاهي مخفي مي شود، بطوري كه مردم اوّل ماه رمضان را روزه نمي گيرند و در آخر ماه، روز عيد فطر را روزه مي گيرند، پس در اين هنگام بر حذر باشيد از اينكه در حال غفلت و بي خبري عذاب و مجازات الهي شما را فرا گيرد.

بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۰۳، ح ۱۹

بر جذبه هر نگاه مهدي صلوات

 

+ نوشته شده در  سه شنبه ۳۱ خرداد۱۳۹۰ساعت ۱۲:۲ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحيم

السّلام عليك يا بقيه الله في ارضه

عن رسول الله (‌صلي الله عليه و آله) آنّهُ قال: سيأتي زمان علي أمتي يأكلون شيئاً إسمه البنج؛‌أنا بريء منهم و هم بريئون منّي.

از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) روايت شده كه فرمودند: زماني بر امّت من خواهد رسيد كه چيزي به نام بنگ مي خورند؛ من از آنها بري هستم و آنها نيز از من بيزارند.

مستدرك الوسايل، ج ۱۷، ص ۸۵، ح ۵

تعجيل در فرج امام زمان صلوات

+ نوشته شده در  سه شنبه ۳۱ خرداد۱۳۹۰ساعت ۱۱:۳۳ قبل از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

عن ابي عبدالله (عليه السّْلام) قال رسول الله (صلي الله عليه  وآله): مداراه النّاس نصف الايمان و الرّفق بهم نصف العيش، ثمّ قال ابو عبدالله (عليه السّلام): خالطوا الابرار سراً و خالطوا الفجّار جهاراً ولا تميلوا عليهم فيظلموكم؛‌فانّهُ سيأتي عليكم زمان لا ينجو فيه من ذوي الدّين الّا من ظنّوا أنّهُ ابله و صبر علي نفسه علي ان يقال له انّهُ ابله لا عقل له.

از امام  صادق (عليه السّلام) نقل شده كه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) فرمودند: مدارا كردن با مردم نيمي از ايمان و نرمي و لطافت با آنان، نيمي از زندگي است؛ آنگاه حضرت  صادق (عليه السّلام) فرمودند: با نيكان از دل و جان معاشرت كنيد و با بدان به صورت ظاهري معاشرت داشته باشيد و عليه آنان اقدامي نكنيد كه به شما ستم خواهند كرد، همانا زماني فرا مي رسد كه در آن هيچ دينداري نجات پيدا نمي كند، مگر آن كس كه او را ابله مي پندارند و در برابر ابله شمرده شدن بردباري مي نمايد.

اصول كافي، ج ۲، ص ۱۱۷،‌ح ۵

جهت سلامتي امام زمان صلوات 

+ نوشته شده در  سه شنبه ۳۱ خرداد۱۳۹۰ساعت ۱۱:۲۴ قبل از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الحمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

ای سلیمان موري آمد بر درت

رد مکن او را به جان مادرت

ای که چون صدها سلیمان مور توست

چون کلیم الله بسی در طور توست

خوش به حال آنکه جانانش تویی

فکر و ذکر و دین و ایمانش تویی

بر در دولت سرایت آمدم

تازنم بوسه به پایت آمدم

آمدم تا درد من درمان کنی

در خور لطفت به من احسان کنی

بس بود با دوری تو ساختن

بس بود با دیگران پرداختن

گفت پیغمبر اگر کوبی دری

عاقبت آید برون زان در سری

آنقدر در می زنم این خانه را

 تا ببینم روی صاحبخانه را

در کمند خود اسیرم کرده ای

از خلایق جمله سیرم کرده ای

حال می خواهی مرا بیرون کنی

دیده ام را چون دلم پر خون کنی

حاش لله تو کریمی، سروری

مونسی، جانی، عزیزی، دلبری

ای انیس و مونس دیرینه ام

می زنم سنگ تو را بر سینه ام

تعجیل در فرج مولا و صاحبمان حضرت بقیه الله الاعظم صلوات

+ نوشته شده در  دوشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۰ساعت ۲۳:۱۳ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الر حمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اذا ظهرت البدع فی امّتی فلیظهر العالم علمه فمن لو یفعل فعلیه لعنه الله.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هنگامی که بدعت ها پدیدار می شود، عالم باید علم خود را آشکار کند، هرکس که چنین نکند، نفرین خدا بر او باد.

اصول کافی، ج ۱، ص ۵۴، ح ۲

بر قامت دلربای مهدی صلوات

+ نوشته شده در  دوشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۰ساعت ۲۲:۵۶ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

عن محمد بن جعفر (علیه السّلام) عن ابیه قال:قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله)، یاتی علی النّاس زمان یکون فیه حجُّ الملوک نزهه و حجُّ الاغنیاء تجاره و حجُّ المساکین مسائله.

امام باقر ( علیه السّلام) از پدر بزرگوارش نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زمانی بر مردم خواهد آمد که حجّ پادشاهان در آن زمان برای تفریح و خوشگذرانی، حجّ ثروتمندان برای تجارت و بازرگانی، و حجّ نیازمندان برای گدایی و درخواست آنان از دیگران است.

وسایل الشیعه، ج ۱۱، ص ۶۰

تعجیل در فرج آقا حجه بن الحسن المهدی صلوات

 

+ نوشته شده در  دوشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۰ساعت ۲۲:۳۲ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الر حمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

عن الامام الحسن العسکری (علیه السّلام) انّه قال لابی هاشم الجعفری: یا ابا هاشم! سیاتی زمانٌ علی الناس.... امراءُهم جاهلون جائرون، و علماءُهم فی ابواب الظّلمه سائرون، أغنیائُهم یسرقون زاد الفقراء و أصاغرهم یتقدّمون علی الکبراء، و کل جاهل عندهم خبیر و کل محیل عندهم فقیر، لایتمیّزون بین المخلص و المرتاب، لا یعرفون الضّان من الذّئاب، علماءهم شرار خلق الله علی الارض لانّهم یمیلون الی الفلسفه و التصوّف و إیم الله إنّهم من اهل العدول و التّحرُّف، یبالغون فی حب مخالفینا و یضلُّون شیعتنا و موالینا، فان نالوا منصباً لم یشبعوا عن الرّشاء و إن خُذلوا عبدوا الله علی الرّیا الا انّهم قطاع الطریق المومنین و الدّعاه الی نحله الملحدین، فمن أدرکهم، فلیحذرهم و لیصن دینه و ایمانه.

روایت شده که امام حسن عسکری (علیه السّلام) به اباهاشم جعفری فرمودند: ای اباهاشم! زمانی بر مردم خواهد آمد که .... فرمانروایان آنان نادان و ظالمند و علمای آنان با ستمگران آمد و شد دارند، توانگران زاد و توشه نیازمندان را می دزدند و کودکانشان بر بزرگان پیشی می گیرند، هر نادانی نزد آنها آگاه و هر حیله گری فقیر است، بین مومن با اخلاص و آنان که در دین خود شک دارند، فرق نمی گذارند، گرگها را از گوسفندان باز نمی شناسند، دانشمندان دینی آنها بدترین آفریدگان خدا بر روی زمین هستند، چرا که آنها به فلسفه و تصوّف گرایش دارند، بخدا سوگند علمای آنها منحرفند و تحریف می کنند، در محبّت دشمنان ما زیاده روی می کنند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند، اگر به مقامی برسند، از رشوه خواری سیر نمی شوند و اگر به منصبی نرسند، با ریا و ظاهر سازی به عبادت خدا می پردازند، آگاه باشید که آنها دزدان راه مومنین و دعوت کنندگان به آیین کفر و الحادند، هر کس در زمان آنها بود و با ایشان برخورد کرد، از آنان دوری جوید و دین و ایمان خود را حفظ نماید.

حدیقه الشیعه، ص 597؛ مسترک الوسایل، ج 11، ص 380، ح 25

فاعتبروا یا اولی الابصار

شادی قلب نازنین مولا صاحب الزّمان صلوات

+ نوشته شده در  دوشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۰ساعت ۲۱:۱۸ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

قال الصّادق (علیه السّلام):یاتی علی الناس زمانٌ لیس فیه شیء اعزَّ من اخ انیس و کسب درهم حلال.

امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: زمانی بر مردم می رسد که در آن چیزی کمیابتر از برادری مهربان و انس گیرنده و به دست آوردن یک درهم از حلال نیست.

بحارالانوار، ج ۷۵ ص ۲۵۱، ح ۱۰۲

تعجیل در فرج مولا صاحب الزمان صلوات

+ نوشته شده در  یکشنبه ۲۲ خرداد۱۳۹۰ساعت ۲۲:۳۴ بعد از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام  علیک یا بقیه الله فی ارضه

قال الصّادق ( علیه السّلام): توقّع أمر صاحبک لیلک و نهارک... .

امام صادق ( علیه السّلام) فرمودند: هر شب و روز چشم انتظار ظهور امام خود باش.

بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۱۵۹

جمال آقا بقیه الله صلوات

+ نوشته شده در  یکشنبه ۲۲ خرداد۱۳۹۰ساعت ۱۰:۳۲ قبل از ظهر  توسط غلام روسیاه  |  نظر بدهید

 

بسم الله الر حمن الرحیم

السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه

 ائمه طاهرین « علیهم السلام»، علامتهایی را که خدای تعالی برای ظهور حضرت قائم « عجل الله تعالی فرجه الشریف»  قرار داده است، بیان فرموده است تا راستگو از دروغگو معلوم گردد و در قسمتی از این روایات، وقوع بعضی رویدادهای فتنه انگیز را خبر داده اندکه گمراهان به سبب آن به فتنه می افتند،..... ولی کسانی که از پیش، وقایعی را که امامان معصوم «علیهم السّلام» خبر داده اند، شنیده و دانسته باشند، به فتنه نمی افتند و گمراه نمی شوند....... بسیاری از کسانی که از دین بازگشته و مرتد شده اند و به دنبال گمراه کنندگان ملحد افتاده اند،  چه در زمان ما و چه قبل از این زمان، مرتد شدن و گمراهیشان به سبب ندانستن علائم ظهور حضرت بقیه الله «عجل الله تعالی فرجه الشریف» و ویژگی های آن جناب بوده است، لذا گمراه شدند و دیگران را نیز گمراه کردند

+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ساعت 16:14  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 

بسم الله

علت اصلی نماز خواندن ما تنها و تنها واجب بودن آن است؛ یعنی ما نماز را به جهت این که دستور خداوند و تکلیفی شرعی بر عهده ما است، به جا می آوریم؛ هرچند به روشنی می دانیم که نماز آثار و برکات متعدد جسمی و روحی و فردی و اجتماعی برای ما دارد؛ با همه این ها می توان پرسید: چرا نماز واجب است و چرا این تکلیف برای ما در نظر گرفته شده؟
در پاسخ می گوییم وجوب، یکی از احکام پنج گانه شرعی است که در شریعت و از جانب شارع مقدس که خداوند متعال باشد، برای نظام دادن به ساختار بندگی بندگان تنظیم شده است؛ در نتیجه، از آن جا که پذیرش شریعت و عمل به آن، در مرتبه ای بعد از پذیرش اصل دین و اثبات نبوت و پذیرش خداوند از راه عقل و برهان است، در مورد شریعت چرایی و چگونگی عقلی معنا ندارد. بهترین پاسخ در مورد چرایی وجوب عبادات و دیگر وظایف آن است که خداوند فرموده است.
اما اگر منظور از چرایی، یافتن حکمت های وجوب عملی مشخص و مستمر به نام نماز است، می توان گفت :
اصولا حکمت های عبادتی چون نماز را باید در فلسفه کلی عبادات و مناسک عبادی جستجو نمود. ما معتقدیم که عبودیت و پرستش، یکی از نیازهای انسان است. تمامی انسان ها از ابتدا تاکنون به شکلی پرستش داشتهاند. روح انسان، نیاز به عبادت و پرستش دارد و هیچ چیزی جای آن را پر نمی کند؛ امّا سخن در نحوه پرستش است.
در فرهنگ اسلامی تعیین کردن و مشخص نمودن شکل عبادت، با شارع مقدس است. کسی نمی تواند عبادتی اختراع کند. اگر کسی ذکر و دعایی را به عنوان عبادت پدید آورد، از مصادیق روشن بدعت و تشریع است که کار حرامی است؛ زیرا امور عبادی را همان گونه که از طرف شارع مقدّس بیان شده است، باید انجام داد؛ نه کم تر و نه بیش تر. در نتیجه، خداوند نماز را واجب فرموده و مقررات و شرایطی هم برای آن وضع نموده است.
اما تامل عقلانی در ماهیت نماز نشان می دهد که این عمل با این خصوصیات بهترین شیوه برای رسیدن به همان نیاز روحی انسان نیز محسوب می شود ؛ در واقع اگر در ماهیت و شکل نماز دقت شود، می بینیم که نماز بهترین شیوه اظهار بندگی است. مجموعه اجزا و حرکات آن، تجلی تواضع و تسلیم در برابر خداوند است. در عین حال، گرامیداشت و جایگاه انسان و قدرت و توان او نیز در این تکلیف مورد توجه قرار گرفته است.
به علاوه، نوع چیدمان اوقات نماز به گونه ای است که نه به انسان فشار طاقت فرسایی وارد شود و نه آدمی تا مدت زیادی از انجام آن و توجه به خداوند و حقایق عالم غافل گردد؛ بلکه به طور منظم و مستمر، این عمل عبادی زیبا و آسان در زندگی تکرار می گردد.
ازشاخصه های مهم نماز آن است که، غفلت زدا است، بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کنند و غرق در زندگی مادی و لذائذ زود گذر گردند، اما نماز به حکم اینکه در فواصل مختلف، و در هر شبانه روز در چند نوبت انجام می شود، مرتباً به انسان هشدار می دهد و هدف آفرینش او را خاطر نشان می سازد، موقعیت او را در جهان به او گوشزد می کند و این نعمت بزرگی است که انسان وسیله ای در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه قویّا به او بیدار باش گوید.
همچنین نماز خود بینی و کبر را در هم می شکند، چرا که انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانی بر خاک در برابر خدا می گذارد، خود را ذره کوچکی در برابر عظمت او می بیند و توجهی به این مساله جلوی بسیاری از گردن کشی ها و خود بینی ها را می گیرد.
با این همه، اگر نماز به طور صحیح و کامل با حفظ شرایط و آداب و با توجه به روح اصلی و ماهیت حقیقی اش خوانده شود، هم انسان را منظم، مقید، اجتماعی و دور از غفلت و دنیازدگی می کند و هم جلوی بسیاری از مفاسد اجتماعی را می گیرد که حصول همه این نتایج، در فرض التزام و جدیت و استمرار در نماز است؛ نه اختیار و حق انتخاب در انجام آن.
قرآن کریم به صراحت اعلام می نماید که نماز، مانعی در برابر انجام فحشا و منکر است (۳) و این یعنی حیات پاک و نورانی و سعادتی که برای آینده انسان رقم می خورد.
حتی نماز های کم مایه و با بی توجهی نیز در این مسیر خالی از اثر نیستند، چنان که افراد گناهکاری بودند که شرح حال آنها برای پیشوایان اسلام بیان می شد و ائمه می فرمودند: غم مخورید، نمازشان آنها را اصلاح می کند و همین گونه می شد.
اما دقت و اصرار در این شکل و قالب و شروط و قیود این عمل، به چه دلیلی است؟
نماز، نماد تسلیم و عبودیت در برابر خداوند است. اگر قرار باشد که هر انسانی طبق خواسته خود عمل نماید و آن را به جا بیاورد، نه آن چیزی که خداوند از او خواسته، دیگر بندگی خداوند نمی شود؛ بلکه بندگی خود و عمل طبق خواسته خود است. امیرمؤمنان (ع) در روایتی پس از بیان این که معنای اسلام را تسلیم شدن در مقابل پروردگار می داند. که نشان تسلیم در عمل آشکار می شود، می فرماید :
مؤمن، بنای دین خود را بر اساس رأی و نظر شخصی نمی گذارد؛ بلکه بر آنچه از پروردگارش رسیده، بنیان می نهد. (۱)
شاید یکی از رموز خواندن نماز به همان صورتی که پیامبر فرمود، حفظ شکل و ساختار عمل بعد از قرن ها است که در نتیجه آن، ماهیت و روح کلی و ساختار اساسی خود دین هم در پرتو آن زنده و پا برجا باقی می ماند؛ در حالی در ادیان دیگر ما چنین عمل معینی را نمی بینیم. به همین دلیل، آن روح کلی ادیان دیگر و ساختار اصلی به مرور زمان از دست رفته است.
هشام بن حکم از امام صادق (ع) پرسید: چرا نماز واجب شد، در حالی که هم وقت می گیرد و هم انسان را به زحمت می اندازد؟ امام فرمود: « پیامبرانی آمدند و مردم را به آیین خود دعوت نمودند. عده ای هم دین آنان را پذیرفتند؛ امّا با مرگ آن پیامبران، نام و دین و یاد آنها از میان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پیامبر اسلام(ص) زنده بماند و این، از طریق نماز امکان پذیر است». (2)
یعنی علاوه بر آن که نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مکتب و احیای دین هم هست. در جمع بندی می توان گفت هم شکل و ساختار ظاهری نماز، زیبا و جذاب و اثربخش است و هم معارف بلند اسلامی در آن وجود دارد، هم تسبیح و تقدیس لفظی است و هم تقدیس عملی؛ رکوع و سجود و تسبیح و ستایش و دعا و تکبیر و سلام و خلاصه همه زیبایی ها در نماز موجود است.
اما در نهایت باز باید دانست که هر چند نماز دارای برکات و ثمرات بسیاری نظیر به یاد خدا افتادن، آرامش، دوری از غفلت ها و زشتی ها و.. . است اما اگر در مورد خاصی چنین نتیجه و ثمره ای حاصل نشد یا بدون نماز هم برخی از این ثمرات برای ما حاصل بود، نمی توان نماز را به کنار گذاشت و آن را بی فائده دانست زیرا عین مخالفت با دستور خداوند و ضد تسلیم و عبودیت که حقیقت بندگی است می باشد.
پی¬نوشت¬ها:
۱٫ علامه مجلسی، بحار الانوار، نشر اسلامیه، تهران، بی تا، ج ۶۵، ص ۳۰۹٫
۲٫ شیخ صدوق‏، علل الشرائع، انتشارات داورى‏، چاپ اول، ج ۲، ص ۳۱۷٫
۳٫ عنکبوت (۲۹) آیه ۴۵٫

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۷ساعت 9:36  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
 

تاریخ انتشار : 1387/1/27
 
 
بازدید : 5169
منبع : مجله اهل بیت فارسی،شماره 39 و 40 , جعفر سبحانی

چکیده

نویسنده دراین مقاله دو موضوع اساسی را در باره اذان بررسی می کند: یکی جایگاه اذان در تشریع اسلامی و دیگری تاریخ ورود تثویب در اذان نماز صبح. در باره  موضوع اوّل به این نتیجه می رسد که هیچ انسانی در تشریع اذان دخالتی نداشته و روایاتی در منابع اهل سنت که نشان می دهد اذان به «عبداللّه بن زید» در خواب الهام شده و پیامبر(ص) آن را از او گرفته، از نظر دلالت و سند ضعیف و بی پایه است. در موضوع دوم به این نتیجه می رسد که به اعتراف صحابه و تابعین «تثویب» بدعت است و پیامبر در این زمینه دستوری صادر نکرده، بلکه این مسأله پس از رحلت حضرت و در زمان خلیفه  دوم اتفاق افتاده است. در خاتمه بدعت بودن اذان دوم در نماز جمعه و حذف «حیعله» از اذان اثبات می شود.

 

معنای لغوی و شرعی اذان و جایگاه موءذّن نزد خداوند

اذان در لغت به معنای «اعلام کردن» است. خداوند در قرآن می فرماید:

و أذانء مِن اللّه و رسوله إلی الناس یومَ الحجّ الأکبر...؛1

و این، اعلامی است از ناحیه خداوند و پیامبرش به مردم در روز حج اکبر که....

اما در شرع به معنای اعلام دخول وقت نماز واجب است، با الفاظ مشخص و کیفیت مخصوصی که از جانب پیامبر رسیده است. اذان یکی از بهترین اعمالی است که به واسطه آن به خداوند تقرب جسته می شود؛ و در آن فضیلت فراوان و اجر عظیمی است.

شیخ طوسی در تهذیب از معاویة بن وهب و او از امام صادق(ع) روایت کرده:

مَن أذَّن فی مصر مِن أمصار المسلمین سنة، وجبت له الجنّة؛2

رسول خدا(ص) فرمود: هرکس در یکی از شهرهای مسلمانان به مدت یک سال اذان گوید، بهشت بر او واجب می شود.

همچنین از سعد اسکاف نقل کرده است که از امام باقر(ع) شنیدم که می فرماید:

مَن أذَّن سبع سنین احتساباً جاء یوم القیامة و لاذنب له؛3

هرکس هفت سال «قربةً الی اللّه» اذان گوید، روز قیامت در حالی وارد محشر می شود که هیچ گناهی ندارد.

شیخ صدوق نیز از عرزمی و او از امام صادق(ع) نقل کرده است:

أطول الناس أعناقاً یوم القیامة الموءذّنون؛4

سر بلندترین افراد در روز قیامت، موءذّن ها هستند.

احمد بن محمد برقی در محاسن از جابر جعفی و او از امام باقر(ع) روایت کرده:

الموءذّن المحتسب، کالشاهر بسیفه فی سبیل اللّه، القاتل بین الصفّین؛5

رسول خدا(ص) فرمود: کسی که «قربةً الی اللّه» اذان گوید، مانند مجاهدی است که شمشیرش را در راه خدا از نیام کشیده و در صف حق علیه باطل مبارزه می کند.

 


برچسب‌ها: اذان تحقیق
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ساعت 2:12  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

چند نکته در مورد اذان

بسم الله الرحمن الرحیم

اذان به خاطر خدا 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:المؤ ذن المحتسب کالشاهر بسیفه فى سبیل الله القائل بین الصفین ؛ 
اذان گویى که به خاطر خدا اذان بگوید، مانند کسى است که در راه خدا شمشیرش را از غلاف بیرون مى آورد، و بین دو صف (کفر و اسلام ) جنگ مى کند. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۴۹)


نخستین اذان گو 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ان اول من سبق الى الجنة بلال … لانه اول من اذن ؛ 
بلال نخستین کسى است که به سوى بهشت پیشى گرفت ، چون که او نخستین کسى بود که اذان گفت . 
(وسائل الشیعه ، ج ۴، ص ۶۱۴)


شنیدن اذان و شرکت در نماز جماعت 
قال على – علیه السلام -:من سمع النداء فلم یجبه من غیر علة فلا صلاة له ؛ 
هرکه بانگ (اذان ) را بشنود و بدون علت بدان پاسخ ندهد، پس نمازى براى او نیست . 
(وسائل الشیعه ، ج ۵۵، ص ۳۷۵)


هنگام شنیدن اذان 
قال الصادق – علیه السلام -:اذن کلما سمعت الاذان کما یوذن الموذن ؛ 
وقتى صداى اذان موذن را شنیدى ، اذان بگو. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۷۴)


اهل آسمان و شنیدن اذان 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ان اهل السماء لایسمعون من اهل الارض شیئا الا الاذان ؛ 
همانا اهل آسمان نمى شنوند از اهل زمین چیزى مگر اذان را. 
(میزان الحکمه ، ج ۱، ص ۸۲)


مزد موذن 
قال على – علیه السلام -:لاباس ان یجرى علیه من بیت المال ؛ 
براى موذن از بیت المال مزدى بدهند، اشکالى ندارد. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۶۱)


رفع بداخلاقى به وسیله اذان 
عن ابى عمیر، عن هشام بن سالم ، قال – علیه السلام -:و من ساء خلقه فاذنوا فى اذنه ؛ 
کسى که اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید. 
(میزان الحکمه ، ج ۱، ص ۸۴)


اذان و اقامه در گوش نوزاد 
قال الصادق – علیه السلام -:المولود اذا ولد یوذن فى اذنه الیمنى و یقام فى الیسرى ؛ 
فرزند وقتى به دنیا آمد، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگویید. 
(مکارم الاخلاق ، ص ۲۶۱)


نماز همراه با اذان و اقامه 
قال على – علیه السلام -:من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئکة لایرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملک ؛ 
هرکس که نماز خود را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستد که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس نماز خود را با اقامه تنها بخواند، یک فرشته پشت سر او نماز مى گزارد. 
(ثواب الاعمال ، ص ۵۸)


دعاى بین اذان و اقامه 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:الدعاء بین الاذان و الاقامة لایرد؛ 
دعاى بین اذان و اقامه رد نمى شود. 
(شهاب الاخبار، ص ۴۴)

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ساعت 1:58  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

چند نکته در مورد اذان

بسم الله الرحمن الرحیم

اذان به خاطر خدا 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:المؤ ذن المحتسب کالشاهر بسیفه فى سبیل الله القائل بین الصفین ؛ 
اذان گویى که به خاطر خدا اذان بگوید، مانند کسى است که در راه خدا شمشیرش را از غلاف بیرون مى آورد، و بین دو صف (کفر و اسلام ) جنگ مى کند. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۴۹)


نخستین اذان گو 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ان اول من سبق الى الجنة بلال … لانه اول من اذن ؛ 
بلال نخستین کسى است که به سوى بهشت پیشى گرفت ، چون که او نخستین کسى بود که اذان گفت . 
(وسائل الشیعه ، ج ۴، ص ۶۱۴)


شنیدن اذان و شرکت در نماز جماعت 
قال على – علیه السلام -:من سمع النداء فلم یجبه من غیر علة فلا صلاة له ؛ 
هرکه بانگ (اذان ) را بشنود و بدون علت بدان پاسخ ندهد، پس نمازى براى او نیست . 
(وسائل الشیعه ، ج ۵۵، ص ۳۷۵)


هنگام شنیدن اذان 
قال الصادق – علیه السلام -:اذن کلما سمعت الاذان کما یوذن الموذن ؛ 
وقتى صداى اذان موذن را شنیدى ، اذان بگو. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۷۴)


اهل آسمان و شنیدن اذان 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ان اهل السماء لایسمعون من اهل الارض شیئا الا الاذان ؛ 
همانا اهل آسمان نمى شنوند از اهل زمین چیزى مگر اذان را. 
(میزان الحکمه ، ج ۱، ص ۸۲)


مزد موذن 
قال على – علیه السلام -:لاباس ان یجرى علیه من بیت المال ؛ 
براى موذن از بیت المال مزدى بدهند، اشکالى ندارد. 
(بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۱۶۱)


رفع بداخلاقى به وسیله اذان 
عن ابى عمیر، عن هشام بن سالم ، قال – علیه السلام -:و من ساء خلقه فاذنوا فى اذنه ؛ 
کسى که اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید. 
(میزان الحکمه ، ج ۱، ص ۸۴)


اذان و اقامه در گوش نوزاد 
قال الصادق – علیه السلام -:المولود اذا ولد یوذن فى اذنه الیمنى و یقام فى الیسرى ؛ 
فرزند وقتى به دنیا آمد، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگویید. 
(مکارم الاخلاق ، ص ۲۶۱)


نماز همراه با اذان و اقامه 
قال على – علیه السلام -:من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئکة لایرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملک ؛ 
هرکس که نماز خود را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستد که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس نماز خود را با اقامه تنها بخواند، یک فرشته پشت سر او نماز مى گزارد. 
(ثواب الاعمال ، ص ۵۸)


دعاى بین اذان و اقامه 
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:الدعاء بین الاذان و الاقامة لایرد؛ 
دعاى بین اذان و اقامه رد نمى شود. 
(شهاب الاخبار، ص ۴۴)

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ساعت 1:51  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
❤💛❤پروردگارا ...❤💛❤

❤مرا به بزرگی چیز هایی که

داده ای آگاه و راضی کن❤

❤تا کوچکی چیز هایی که ندارم❤

❤آرامشم را بر هم نزند❤

❤شبتون همراه با آرامش خدا❤

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ساعت 1:45  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
حـــديـــث هــفـــتــه

♦امام علي عليه السلام فرمودند:
مَن أجهَدَ نَفسَهُ فى إصلاحِها سَعِدَ، مَن أهمَلَ نَفسَهُ فى لَذّاتِها شَقِىَ وَ بَعُدَ؛
«هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏ شود. هر كس خود را در لذت‏ها رها كند، بدبخت مى‏ گردد و بى ‏بهره مى‏ ماند.»
[شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و دررالکلم ج5 ، ص258 ، ح 8246 و ح 8247]

«آرشيو احاديث»

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۱/۲۶ساعت 16:5  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  | 
تقدیم به اقایان عزیز و گرامی
خانما حتما بخونن !

گاهی هم اینجوری فکر کنید بد نیست

اﻭ " ﻣــﺮﺩ " ﺍﺳﺖ
خوابش از تو کوتاهتر و خواب ابدیش از تو طولانی....
آسایش برایش مفهومش آسایش توست پس صبح تا شب درپی آسایشی است که سهمش را ازعشق تو میجوید...اگر آنرا دریابی!!
ﺩستهایش ﺍﺯ ﺗﻮ زبرتر ﻭ ﭘﻬﻦ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ...
تاحال به دستهایش نگاه کرده ای ؟ هیچگاه بدون خراش و زخم دیده ای؟
ﺻﻮﺭﺗﺶ ﺗﻪ ﺭﯾﺸﻰ ﺩﺍﺭﺩ...
ﺟـﺎﻯﹺ ﮔﺮﯾــﻪ ﮐﺮﺩﻥ، ﻣﻮﻫﺎﯾﺶ ﺳﻔﯿﺪ میشود...
ﺍﻭ ﺑﺎ ﻫﻤــﺎﻥ ﺩستهای ﺯﺑﺮﺵ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﻮﺍﺯﺵ ﻣﯿﮑﻨﺪ...
و ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺎﺻﺎﻑ ﻭ ﻧﺎﻣﻼﯾﻢ ﺗﻮ ﺭﺍ می بوسد ﻭ ﺗﻮ ﺁﺭﺍﻡ ﻣﯿﺸﻮﻯ...
به او سخت نگیر..!
او را خراب نکن..!
ﺍﻭ ﺭﺍ "ﻧﺎﻣــــﺮﺩ" ﻧﺨﻮﺍﻥ..!
ﺁﻧﻘﺪﺭ او را با ﭘﻮﻝ ﻭ ﺛــﺮﻭﺗﺶ اندازه گیری نکن..!
کمی بوی تنش عرق آلود است طبیعتش اینست ؛حواسش به بو نیست؛ فکر نان شب است....
ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧــــﺦ ﺑﺪﻩ ﺗﺎ ﺯﻣﯿﻦ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺑﺪﻭﺯﺩ...
انتظار یک فنجان چای تلخ توقع زیادی نیست!!!
از هر مرد ونامردی هرچه شنیده و دیده در صندوقچه قلبش پنهان کرده و آمده .اگر کم حرف میزند نمیخواهد کام تورا تلخ کند.
ﻓﻘــــﻂ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺭﻭﺭﺍﺳﺖ ﺑﺎﺵ ﺗﺎ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺖ ﺑﺮﯾﺰﺩ...
آن مردی که صحبتش را میکنم، خیلی تنهاتر از زن است..!
ﻻﮎ ﺑﻪ ﻧﺎخنهایش ﻧﻤﯿﺰند ﮐﻪ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﺩﻟﺶ یک ﺟﻮﺭﯼ ﺷﺪ، ﺩست هایش را ﺑﺎﺯ کند، ﻧﺎخنهایش را ﻧﮕﺎﻩ کند ﻭ ﺗﻪ ﺩﻟﺶ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﺧﻮﺷﺶ ﺑﯿﺎید..!
ﻣﺮﺩ نمیتواند ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻟﺶ ﮔﺮﻓﺖ، به دوستش زنگ بزند، یک دل سیر گریه کند و سبک شود..!
ﻣﺮﺩ، ﺩﺭﺩﻫﺎیش را ﺍﺷﮏ نمی کند، فرو می ریزد در قلبی که به وسعت دریاست...
آری یک مرد همیشه تنهاست چراکه سنگ صبور همه است و خودشانه ای ندارد که سرش را روی آن بگذارد...
یک ﻭقت هایی،
یک ﺟﺎﻫﺎﯾﯽ،
ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ:
"میم" مثل " مرد💓

 

 


روز مرد پیشاپیش مبارک

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۱/۲۶ساعت 15:56  توسط مرتضی رئوفی چهاردهی  |