علامه طهرانی مینویسد:
ميفرمودند (آقای حداد): اگر نفى خواطر براى سالك خوب صورت گيرد، بالاخره وى را به عالم نيستى ميرساند كه هستى محض است، بطوريكه ديگر نه تنها خاطره اى بر او وارد نمى شود بلكه ممكن نيست وارد شود. و چنان در عالم توحيد مستغرق ميگردد كه مجال نزول به كثرات را پيدا نمى كند و خاطره اى بر او نمى گذرد؛ تو گوئى ميان او و ميان خواطر سدّ سكندر كشيده اند كه بهيچوجه قابل شكاف و رخنه و ثلمه نمى باشد.
در اينحال است كه خاطرات با اجازه وى و با اذن نفسانى وى وارد مى شوند. يعنى اگر اجازه دهد خاطره اى بر ذهنش عبور مى كند، و إلّا فَلا.
و بنابراين، حال سالك در اينحال با حال پيشين او كاملًا در دو جهت متعاكس قرار ميگيرند. در وهله اوّل خواطر بدون اذن و رخصت او هجوم مى نمودند و زواياى قلب را تصرّف ميكردند و بقول ما كودتائى در دل او حاصل مى شد كه بايد سالك با رنج و تعب مدّتها زحمت بكشد تا بتواند حضور قلب پيدا كند و خواطر را بالمرّه دفع نمايد؛ وليكن در اين وهله سالك پيوسته با خدا و در حرم خداست و خاطره اى حقّ ورود ندارد. ممكن است روزها و ماه ها بگذرد و خاطره اى بر ذهنش مرور ننمايد مگر خاطرات نيك و بدون ضرر كه لازمه زندگى و معيشت است، مثل لزوم آب آشاميدن در موقع عطش و پاسخ سلام دادن در موقع سلام كردن و أمثال ذلك.
اينجاست كه فرق ميان سالك راستين و مدّعيان سلوك واضح مى شود؛ و مرد وارد در حرم از شخص مدّعى ورود جدا ميگردد؛ و آنكه به حقيقت عبادت و عبوديّت پيوسته است با آنكه از روى تصنّع و خودساختگى بدون ادراك لذّت عبادت، خود را عابد و زاهد مى شمرد و به قيام و قعود و ركوع و سجود اشتغال مى ورزد، متمايز مى شود.
منبع: کتاب روح مجرد (علامه طهرانی)
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب