جريان سيّد شهداء (صلوات الله و سلامه عليه) به منزله تفسير قرآن كريم است; زيرا انسان كاملِ معصوم همتاي قرآن كريم است و سيره و سنّت و سريره او به منزله تفسير آيات قرآن كريم است.
اگر كسي بخواهد از نهضت جهاني سالار شهيدان حسينبن علی بن ابی طالب (صلوات الله عليه) بهره ببرد، راههاي فراواني دارد كه يكي از آن راهها شرح و تفسير زيارتنامهها و جمله های نوراني مأثور از آن حضرت است.
ما در مراسم عرض علاقه به يكديگر در ايام محرم اين شعار رسمي را داريم كه «أَعْظَمُ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِه (عليه الصلاة و عليه السلام)»
در ايام محرم اين شعار رسمی را داريم اين شعار دو بخش دارد: بخش اوّل آن كه درخواست اجر مصيبت ديده هاست، معنای آن روشن است، بخش دوم دستور پايداری و مقاومت و مبارزه عليه هر دشمنی را می دهد؛ براي اينكه در بخش دوم از ذات اقدس الهي مسئلت می كنيم، آن توفيق را به ما عطا كند كه ما خون بهای حسين بن علی علیهما السلام را بگيريم! «ثار»؛ يعني خونبها؛ «وَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِه»؛ جريان خون بها اگر كسي وارث باشد حقّ خون بها دارد؛ براي اينكه در قرآن فرمود: «مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً» وارث، حقّ خون بها دارد اين يك مطلب.
در ايام محرم اين شعار رسمی را داريم مطلب ديگر اينكه خون بها را بايد از همان قاتل گرفت، اگر قاتل و همه كساني كه در آن صحنه كربلا بودند رخت بربستند و اكنون وجود ندارند، چگونه ما خون بهای سالار شهيدان را از او بگيريم؟ اين دو سؤال را بايد پاسخ داد.
پاسخ سؤال اول اين است كه ما إن شاءالله وارثان حسين بن علی علیهما السلام هستيم چرا؟ براي اينكه امام، پدر مأموم است پدر ما را شهيد كردند تا روز قيامت هر شيعهاي كه به دنيا می آيد فرزند حسين بن علی علیهما السلام است، چون وجود مبارك پيغمبر (عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» فرمود: شما يك شناسنامه طبيعي داريد پدر شما معلوم است، مادر شما معلوم است و اسامي اينها در شناسنامههاي شماست؛ اما يك پدر معنوي هم لازم داريد كه آن را خودتان بايد انتخاب كنيد، انسان وقتي بالغ ميشود براي خود شناسنامه ميگيرد، فرمود: ما شما را به عنوان فرزندي قبول داريم بياييد بچههاي ما بشويد: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة»، ما هم گفتيم «سمعاً و طاعة» شما را به عنوان پدر معنوی قبول داريم. اگر فرزندان علی بن ابی طالب شديم و مادر ما صديقه كبرا سلام الله علیها بود، ما فرزندان حسين بن علی علیهما السلام هستيم؛ چون فرزندان حسين بن علی هستيم علیهما السلام، حق داريم بگوييم كه ما خونبها می خواهيم، چون پدر ما را شهيد كردند, اين مطلب اول و جواب آن سؤال.
حسين بن علی؛ يعنی معيار حق و يزيد يعني معيار باطل، امروز باطل مشخص است كه استكبار و صهيونيسم است. امروز آل سعود است كه روز روشن به اين يمن و مسلمان ها می تازند امروز همانها هستند فرقی نمی كند، اين شعار «الی يوم القيامة» زنده است.
ما می گوييم خدا ما را توفيق جهاد عطا كند كه خون بها بگيريم: «وَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِه» معلوم ميشود، الآن عدهاي هستند كه خونبها بدهكار هستند. پس درس كربلا درس جهاد و شهادت ميدهد «الی يوم القيامة» از اين شعار معلوم است.
اگر ما فقط اجر مصيبتديده مسئلت ميكرديم، همان جمله اول كافی بود ميگفتيم: «أَعْظَمُ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ»؛ اما بگوييم: «وَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِه»؛ «ثار»؛ يعنی خونبها، ما آمادهايم كه خون بهای حسين بن علی را بگيريم، خون بهای حسين بن علی علیهما السلام را امروز «حزب الله» دارد از اسرائيل می گيرد، يمن دارد از آل سعود می گيرد، وظيفه ما اين است، وگرنه كربلا برای ما امروز چه پيامی دارد؟ اين يك بخش از دستور های دينی است كه می تواند جريان كربلای سالار شهيدان حسين بن علی (صلوات الله عليه) را شرح بدهد.
آیت الله جوادی آملی
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب