علامه حسن زاده آملی حفظه الله میفرمایند:
بنده حدود سی سال پیش، سخنی با یک ریاضی دان داشتم تا اینکه کلام کشید به این شکل هندسی " قطاع ". من از او به خاطر غرض الهی که در نظر داشتم، سوال کردم: عزیز من، از این شکل، چند حکم هندسی میتوان استفاده کرد؟
گفت: شاید هفت تا ده تا حکم.
گفتم: مثلا بیست تا چطور؟
گفت: شاید ممکن است.
گفتم: دویست تا چطور؟
به من نگاه میکرد که آیا دویست حکم هندسی میتوان از آن استنباط کرد و توقف کرد.
گفتم: دو هزار تا چطور؟
همین طور به من نگاه میکرد.
گفتم: دویست هزار تا چطور؟
خیال میکرد که من سر مطایبه و شوخی دارم و به مجاز حرف میزنم.بعد به او گفتم: آقا این خواجه نصیر الدین طوسی کتابی دارد به نام " کشف القناع عن اسرار شکل القطاع " و جناب خواجه از این یک شکل، چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حکم هندسی استنباط کرده، یعنی قریب نیم میلیون !!! بعد به او گفتم : این خواجه نصیر طوسی که راجع به یک شکل هندسی یک کتاب نوشته و قریب پانصد هزار حکم از آن استنباط کرده، شما آن کتاب و خود خواجه را میشناسید؟
گفت: نخیر.
بعد راجع به شخصیت خواجه مقداری صحبت کردیم و به او گفتم:
این خواجه وقتی که در بغداد حالش دگرگون شد و دید دارد از این نشئه به جوار الهی ارتحال میکند، وصیت کرد مرا از کنار امام هفتم، باب الحوائج الی الله، از این معقل و پناهگاه بیرون نبرید و در عتبه به خاک بسپارید و روی قبرم در پیشگاه امام هفتم، مثلا نوشته نشود " آیت الله "، " علامه ". این امام است، حجة الله، قرآن ناطق و امام ملک و ملکوت است. روی قبر من بنویسید: " و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید " ( کهف/ 18)
و این عالمی است صاحب این همه کتاب در حکمت، فلسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، علوم غریبه، معماری و مهندسی، و بنا کننده رصدخانه مراغه و صاحب زیج ایلخانی و بالاخره خواجه نصیرالدین طوسی و استاد بشر و استاد کل فی الکل. اما در پیشگاه امام هفتم علیه السلام اینطور وصیت میکند که روی قبرش بنویسند. او میداند که:
گفتن بر خورشید که من چشمه نورم دانند بزرگان که سزاوار سها نیست
سُها ستاره ای است خیلی کوچک طرف قطب شمال. در کتابها نوشته اند که نور چشم را به وسیله آن امتحان میکنند. هرکس ستاره سها را ببیند، چشمش خیلی قوی است. حالا ستاره سها در پیش آفتاب عالم تاب بگوید من هم نور دارم. جناب نظام الدین نیشابوری در سرح خود بر شرح مجسطی وقتی این احکام را از خواجه نقل میکند، مینویسد: " تعجب مدار از آیه قرآن که وَ لَوْ أَنَّمَا فىِ الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبحُْرٍ مَّا نَفِدَتْ كلَِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيم (لقمان/27) وقتی از یک شکل هندسی میشود قریب نیم میلیون حکم استنباط کردچه میپنداری در باره کلمات قرآن".
یکی از اساتید و مشایخ بزرگوار ما میفرمود: " عارف نامور، جیلی، صاحب "انسان کامل" و رساله " الکهف و الرقیم " نوزده جلد کتاب در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم نوشته است". بسم الله نوزده حرف است و ایشان راجع به هر حرف یک جلد کتاب نوشته است.
منبع: گفتگو با علامه حسن زاده آملی، نوشته محمد بدیعی
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب
نظرات