در این مطلب به طور خلاصه به بررسی چهار مطلب پرداخته شده است:
مفاهیم لغوی زیارت، مراد از زیارت اولیاء الله، حقیقت زیارت، مهمترین پیام احادیث زیارت.
مفاهیم لغوی زیارت
1- قصد کردن (اگر ریشه "زور" از باب نصر ينصر باشد.)
2- ميل و انحراف (اگر ریشه "زور" باب علم يعلم و كرم يكرم باشد.)
3- ملاقات، رو در رو شدن با کسی.
(رک: قاموس قرآن، ج3، ص190و المفردات، ص: 387ومجمع البحرين، ج3، ص320 )
مراد از زیارت اولیاء الله
در مراد از زیارت اولیاء الله (صلوات الله علیهم ) با توجه به معانی گوناگون این کلمه؛ می توان گفت که زائر ملاقات و دیدار ولی الله را قصد کرده و از جریان عادی و مادی و طبیعی و روابط ظاهری میان انسانها عدول کرده و بسوی مقامات برتر اولیاء الله(صلوات الله علیهم )تمایل پیدا کرده و به مقام و منزلت ولایت آنها متوسل می شود تا سیر قرب الهی اش حقیقت یافته و در مدارج عالی توفیقات برتری بیابد.
و لا يخفى أنّ اطلاق الزيارة بالنسبة الى لقاء الأولياء و الأعاظم: من جهة أنّ هذا العمل انحراف عن الجريان المادّىّ و عدول عن العالم الطبيعىّ، و توجّه الى الروحانيّة مع حفظ الجسمانيّة و في محيطها.
(التحقيق في كلمات القرآن، ج4، ص: 366)
حقیقت زیارت
حقیقت زیارت مبتنی بر این واقعیت است که زائر واقعی، به مقام برتر مزور،معرفت داشته و می داند که ولی الله از جهت روحی و باطنی بر او تسلط داشته و از احوالات زائر باخبر است و می تواند واسطه او در تقرب به خدای تعالی باشد و این حقیقت شامل هر دو مرحله حیات درنظام طبیعی و مادی و مرحله بعد از رحلت اولیاء الله(صلوات الله علیهم ) است.
معَلَّى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَنَا قَالَ مَنْ زَارَنِي حَيّاً أَوْ مَيِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاكَ حَيّاً أَوْ مَيِّتاً أَوْ زَارَ أَخَاكَ حَيّاً أَوْ مَيِّتاً أَوْ زَارَكَ حَيّاً أَوْمَيِّتاً كَانَ حَقّاً عَلَيَّ أَن أَسْتَنْقِذَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.(تهذيب الأحكام، ج 6 ،ص 40)
در روایات اهل سنت نیز این حقایق نقل شده است:
وعن نافع، عن سالم، عن ابن عمر مرفوعاً، عن النبي (صلى الله عليه وآله) أنه قال: من جاءني زائراً ليس له حاجة إلاّ زيارتي، كان حقاً عليّ أن أكون له شفيعاً يوم القيامة
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هرکس به زیارت من بیاید در حالی که جز زیارت من قصد دیگری نداشته باشدمن شفیع او در قیامت میشوم.
وعن ليث، عن مجاهد، عن ابن عمر مرفوعاً عن النبي (صلى الله عليه وآله): من حجّ و زار قبري بعد وفاتي، كان كمن زارني في حياتي.
هرکس بعد از حج، قبر مرا بعد از وفات من، زیارت کند ، مانند این است که مرا در حال حیاتم زیارت کرده است.
رک: سنن بيهقي،ج5،كتاب الحج، باب زيارة قبر النبي (صلى الله عليه و آله)
مهمترین پیام احادیث زیارت
۱.زیارت اولیاء الله صلوات الله عليهم؛ در حیات ظاهری و در حیات برزخی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.
۲.پس استعانت و استجاره از اولیاء الله نیز در حیات ظاهری و برزخی هم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.(رک : جایگاه توسل در آیات و روایات، دکتر رادبین )
منبع: کانال تلگرامی دکتر رادبین
https://t.me/Montazaranmahdy
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب