در کافی آمده است که علی بن ابراهیم هاشمی گوید: شنیدم ابوالحسن موسی بن جعفر علیهما السلام میفرمود: « چیزی در جهان رخ نمیدهد مگر به مشیت خدا و اراده و تقدیر و قضای او ».
راوی میپرسد: معنای مشیت چیست؟
امام علیه السلام فرمود: « آغاز کار و شروع آن را مشیت نامند ».
راوی میپرسد: معنای تقدیر چیست؟
امام علیه السلام فرمود: « اندازه گیری هرچیز از جهت طول و عرض ».
راوی میپرسد: منظور از قضا چیست؟
امام علیه السلام فرمود: « وقتی خداوند چیزی را قضا فرمود، آن را نافذ و گذرا میسازد. پس این است که بازگشت از آن نیست ».
علامه طباطبایی در ذیل این حدیث میفرماید: تردیدی نیست که ما در کارهای اختیاری خود، دارای مشیت، اراده، تقدیر و قضا هستیم و قضا عبارت است از حکم قطعی و چون خداوند، موجودات و پدیده ها را، افعال و کارهای خود برشمرده که از روی علم و قدرت از او سر میزند، پس گریزی نیست که ما در اعمال و افعال الهی، همان جهاتی را که هیچ فعل اختیاری خالی از آن نیست، اذعان و باور کنیم و آن جهات عبارتند از: مشیت، اراده، تقدیر و قضا.
مشیت و اراده همان چیزی است که در یک عمل و فعل اختیاری، در نفس و دل انجام دهنده آن بعد از علم و آگاهی و پیش از اقدام، باید تحقق پیدا کند و این معنی ( که یک چیز بیش نیست ) از این جهت که با کننده کار ارتباط دارد، مشیت خوانده میشود و از این جهت که به عمل و فعل منسوب میگردد، اراده نام دارد.
و مقصود از تقدیر، تعیین اندازه و مقدار عمل و کار است از این جهت که مشیت به آن تعلق گرفته و منظور از قضا، حکم پایانی و نهایی است که میان آن و انجام فعل، فاصله و واسطه ای نیست.
مثلا هرگاه ما آتشی را به پنبه نزدیک کنیم، آتشی که اقتضای سوزاندن در آن است، با تصمیم به این کار، مشیت تحقق یافته و بعد با نزدیک کردن بیشتر پنبه به آتش، اراده سوزاندن صورت گرفته است. آنگاه از ویژگی های پنبه، خشک بودن آن، میزان نزدیکی آن به آتش و دیگر مسائل مشابه، تقدیر وجود پیدا میکند. یعنی اگر پنبه خیس باشد و آتش در آن تاثیر نکند، در اینجا بداء حاصل شده و سوختن رخ نمیدهد. به عبارت دیگر چیزی خلاف آنچه که ظاهر بود و انتظار میرفت، رخ داده. ولی اگر پنبه خشک باشد و مانعی از احتراق در کار نباشد، در اینجا، فعل، قضا و امضا شده است و آن عبارت است از سوزاندن و سوختن و بدین ترتیب ملاحظه میشود که در هر پدیده و رویدادی که بر اساس علل و اسباب و عواملی و جود و هستی پیدا میکنند، از جهت فراهم بودن همه علل و اسباب و آمادگی کامل آنها و تحقق محل حدوث و وجود آخرین جزء سببی آن پدیده و رویداد، مشیت، اراده، تقدیر و قضا که به معنای امضا و اجراست، تحقق پیدا میکند.
کتاب سیری در سیره علمی و عملی علامه طباطبایی ( مراد علی شمس)
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب