نبوت، گاهي انبايي است و گاه تشريعي. قرآن كريم، مسأله نبوت تشريعي را كه به صورت رسالت بيان ميشود در اختيار مردها قرار داده است: (ما أرسلنا قبلك إلّارجالاً نوحي إليهم فَسئَلُوا أهل الذّكر إن كنتم لاتعلمون)( سوره انبياء، آيه 7)؛ چون يك كار اجرايي است و حشر با مردم را به همراه دارد و رهبري جنگ و صلح و دريافت مسايل مالي و توزيع اموال و تنظيم كار جامعه را به عهده دارد.
پس، رسالت به معناي رهبري جامعه و بيان حلال و حرام و واجب و مستحب و مكروه و مباح و مانند آن، نبوت خاصي است كه چون مقام اجرايي است به عهده مردها گذاشته شده؛ ولي نبوت انبايي بدين مفهوم است كه فردي از طريق وحي مطلع شود كه در جهان چه ميگذرد و آينده جهان چيست؟ آينده خودش را ببيند و از آينده ديگران نيز باخبر شود. اين نوع از نبوت، به ولايت برميگردد، نه به نبوت تشريعي و رسالت اجرايي. نيز گرچه اين نوع از نبوت، پشتوانه هرگونه رسالت و نبوت تشريعي است، اما اختصاص به مردان ندارد، بلكه زنان نيز ميتوانند به اين مقام دست يابند؛ مانند حضرت زهرا(عليهاالسلام) و حضرت مريم(عليهاالسلام).
امّا پيامبر نشدن زنان از مقام آنان نميكاهد؛ زيرا زن به مقام ولايت، يعني به پشتوانه نبوّت ميرسد و چه بسا از بسياري پيامبران نيز برتر باشد؛ چنان كه حضرت فاطمه(عليهاالسلام) بدان مقام والا دست يافت. خداوند مقام منيع حضرت زهرا(عليهاالسلام) را طبق برخي از روايات بر جميع پيامبران، فضيلت و برتري بخشيده است؛ چنانكه جابر از امام صادق(عليهالسلام) روايت ميكند: قال قلت: لم سمّيت فاطمة الزهراء زهراءً؟ فقال: «لأنّ الله عزّ وجلّ خلقها من نور عظمته، فلمّا أشرقت أضاءَت السّموات والأرض بنورها وغشيت أبصار الملائكة وخرّت الملائكة لله ساجدين وقالوا: إلهنا وسيّدنا ما هذه النّور، فأوحي الله إليهم هذا نور من نوري وأسكنته في سمائي خلقته من عظمتي، أُخرجه من صلب نبيّ من أنبيائي، أُفضّله علي جميع الأنبياء وأخرج من ذلك النّور أئمّة يقومون بأمري، يهدون إلي حقّي، واجْعلهم خلفائي في أرضي بعد انقضاء وحيي». (بحارالأنوار، ج43، ص12، ح5)
ولايت كه مقام ملكوتي و معنوي است و باطن نبوت و رسالت محسوب ميشود، بين زن و مرد، مشترك است. انساني كه به اين رتبه ميرسد به خداوند نزديك ميشود و در اين مقام است كه گاه به مقام اجرايي مأمور نميشود، و گاهي به او مقام اجرايي نيز داده ميشود. از اين رو، مردان مأمور ميشوند كه گزارشهاي غيبي را پس از دريافت به مردم ابلاغ كنند و در راه حمايت از آن پيكار كنند و محاربان را بكشند يا خودشان كشته يا اسير و زنداني و شكنجه شوند يا.... بنابراين، هر رسول و پيغام آوري «ولي» نيز هست، ليكن هر ولياي پيام آور تشريعي نيست و نيز پيامبر شدن مردان، امتيازي براي آنان محسوب نميشود و نيز پيامبر نشدن زنان، چيزي از شخصيّتشان نسبت به مردان نميكاهد؛ هرچند اصل نبوت و رسالت از بهترين اصول ارزشي محسوب ميشود.
منبع: کتاب وحی و نبوت در قرآن، نوشته آیت الله جوادی آملی، صص 28-26
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب