در آیه 43 سوره مبارکه عنکبوت ، میخوانیم :
" وَ تِلْكَ الْأَمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَلِمُون "
ترجمه :
" اينها مثالهايى است كه ما براى مردم مىزنيم، و جز دانايان آن را درك نمىكنند "
مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه در تفسیر عظیم المیزان ذیل آیه شریفه چنین مرقوم فرموده اند :
" اين جمله به مثلهايى كه در قرآن زده شده اشاره مىكند، و مىفرمايد كه هر چند آنها را همه مردم مىشنوند، و ليكن حقيقت معانى آن و لب مقاصدش را تنها اهل دانش درك مىكنند، آن كسانى كه حقايق امور را مىفهمند، و بر ظواهر هر چيزى جمود نمىكنند.
دليل بر اين معنا جمله" ما يَعْقِلُها" است، براى اينكه ممكن بود بفرمايد:" و لا يؤمن بها"، و يا تعبيرى نظير آن بياورد، پس اينكه فرمود:" ما يَعْقِلُها" دليل بر آن است كه منظور درك حقيقت و مغز آن مثلها است، و گر نه بسيارى از غير دانايان هستند كه به ظواهر آن مثلها ايمان دارند.
پس درك مثلهايى كه در كلام خدا زده شده نسبت به فهم و شعور مردم مختلف است، بعضى از شنوندگان هستند كه به جز شنيدن الفاظ آن و تصور معانى سادهاش هيچ بهرهاى از آن نمىبرند، چون در آن تعمق نمىكنند، بعضى ديگر هستند كه علاوه بر آنچه كه دسته اول مىشنوند و مىفهمند، در مقاصد آن تعمق هم مىكنند، و حقايق باريك و دقيقش را درك مىنمايند.
در اين آيه اشاره است به اينكه مثل زدن بتپرستى به تار تنيدن عنكبوت، صرف مثل شعرى و ادعاى خالى از دليل نيست، بلكه پايهاى از حجت و برهان عقلى دارد، و حقيقت حقه و ثابتهاى دارد، كه آيه بعد به آن اشاره مىكند." ( پایان نقل از المیزان )( 1 )
همانگونه که مرحوم علامه طباطبایی فرموده اند ، جمود بر روی ظواهر مسائل دینی ، موجب عدم درک صحیح از آن مسائل خواهد شد و ما امروز آثار مخرب این جمود را چه در میان جوامع اهل سنت و چه در میان بعضی شیعیان میبینیم که جز ظاهری از قرآن و روایات را نمی فهمند و بر فهم خود نیز تعصب دارند و سخن هیچ کسی جز خود و همفکران خودشان را نمی پذیرند . این آیه دلیل خوبی برای رد افکار اینگونه افراد است . چرا که میفرماید : " وَ مَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَلِمُون " ( توجه فرمایید )
در پایان ، این متن را به حدیثی زیبا از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم منور مینماییم ؛ آن حضرت میفرمایند :
" ليس العلم بكثرة التعلم إنما هو نور يقذفه اللَّه في قلب من يريد اللَّه أن يهديه " ( 2 )
ترجمه :
" علم به کثرت یادگیری نیست ؛ بلکه آن نوری است که خداوند در قلب هرکسی که بخواهد او را هدایت کند ، می افکند . "
پی نوشت ها بر اسس نرم افزارهای جامع الاحادیث و جامع التفاسیر:
1 ) ترجمه تفسیر المیزان ، ج 16 ، ص 197
2) الوافی ، ج 1 ، ص 10
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب
نظرات
ممنون ازحضورتون
یک سوال :
چکونه باید بااینان برخورد کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟