چرا همه کارها را باید به نام خدا شروع کنیم ؟ ...
اگر ما برای پادشاه عادل و بزرگواری خدمتی انجام دهیم ، تا وقتی که او در این عالم زندگی میکند ، چون از یک سو کریم و بزرگوار است و از سوی دیگر صاحب قدرت است ، همواره آن خدمت ما را به یاد داشته و از ما تشکر خواهد کرد و هیچ گاه آن خدمت ما را فراموش نخواهد کرد . لیکن این موضوع تا زمانی ادامه خواهد داشت که آن پادشاه در قید حیات باشد و وقتی از دنیا برود دیگر نمیتواند خدمت یا خدمات مارا جبران نماید . در واقع خدمت ما به آن پادشاه تا زمانی ارزش دارد که آن پادشاه در قید حیات باشد و پس از مرگ وی ، آن خدمت ارزش خود را از دست میدهد ؛ چون برای موجودی فانی انجام شده بود . از آنچه گفته شد ، این نتیجه به دست می آید که اگر ما کارهایمان را برای الله انجام دهیم ، چون الله متعال هیچ گاه از بین نمیرود ، آن کار نیک ما نیز هیچ گاه از بین نخواهد رفت و جاودانه خواهد بود . پس چه بهتر که همه کارهای خود را با نام خدا شروع کنیم تا آن کار ما ارتباطی با آن وجود مقدس و ازلی و ابدی پیدا کند و کار فانی و محدودمان ، باقی و نامحدود شود . و این یکی از رموز آغاز کارها با بسم الله الرحمن الرحیم است .
چند حدیث در مورد اهمیت بسم الله :
1) رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند :
" کل امر ذی بال لم یذکر فیه بسم الله فهو ابتر " ( سفینة البحار ، جلد 1 ، ماده سما )
یعنی : " هرکار با اهمیتی نام خدا بر آن برده نشود ، بی عاقبت و نافرجام است "
2) امام صادق علیه السلام فرمودند :
" بسم الله الرحمن الرحیم اقرب الی اسم الله الاعظم من ناظر العین الی بیاضها " ( تفسیر برهان ، جلد 1 ، ص 41 ، حدیث 2 )
یعنی : " بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم خدا نزدیک تر است از مردمک چشم به سفیدی آن "
3) در صفحه 305 ترجمه جلد 73 بحارالانوار حدیثی به این مضمون آمده است که روزی عبدالله بن یحیی وارد مجلس امام علی علیه السلام شد و در برابر او تختی بود . حضرت دستور فرمود روی آن بنشیند . ناگهان تخت واژگون شد و عبدالله به زمین افتاد و سرش شکست و خون جاری شد . امیر مومنان علیه السلام دستور دادند آب آوردند و خون را شستند . سپس فرمود : نزدیک بیا .
چون نزدیک آمد ، دست مبارک را بر سر عبدالله گذاشت . نخست احساس درد شدیدی کرد و بعد شفا یافت . سپس فرمود : " شکر خدایی را که گناهان شیعیان ما را در دنیا با حوادث ناگواری که برای آنها پیش می آید میشوید و پاک میکند ".
عبدالله عرض کرد : ای امیر مومنان ! مرا آگاه کردید . اگر بفرمایید من چه گناهی مرتکب شده ام که این حادثه ناگوار برایم پیش آمد تا دیگر تکرار نکنم ، خوشوقت میشوم .
فرمود : " هنگامی که نشستی بسم الله الرحمن الرحیم نگفتی . مگر نمیدانی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم از ذات پاک پروردگار برای من چنین نقل فرموده : هر کار با اهمیتی بسم الله در ان گفته نشود نافرجام و بی عاقبت است " .
عبدالله گفت : فدایت شوم . من بعد از این هرگز آن را ترک نمیکنم .
امام علیه السلام فرمود : " در این صورت بهره مند و سعادت مند خواهی شد " .
4) در حدیثی از امام صادق علیه السلام میخوانیم که فرمود : " لا تدع البسملة و لو کتبت شعرا "
یعنی : " بسم الله را ترک مکن ولو یک شعر بنویسی " سپس افزود : " قبل از اسلام نامه های خود را با جمله " بسمک اللهم " آغاز میکردند . هنگامی که آیه " انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم " ( نمل / 30 ) نازل شد ، نامه های خود را با " بسم الله " آغاز کردند " . ( سفینة البحار ، ماده سما )
5) رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : " اذ قال المعلم للصبی بسم الله الرحمن الرحیم ( و قال الصبی بسم الله الرحمن الرحیم ) کتب الله برائة للصبی و برائة لابویه و برائة للمعلم "
یعنی : " هنگامی که معلم به کودک بگوید بسم الله الرحمن الرحیم ( و او تکرار کند ) خداوند فرمان آزادی از دوزخ برای کودک و پدر و مادرش و معلم مینویسد " . ( تفسیر البرهان ، ج 1 ، ص 43، حدیث 32 )
منبع : پیام قرآن ، جلد 1
توجه: منابع معرفی شده برای روایات به نقل از کتاب پیام قرآن ج1 میباشد.
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب