لزوم تعلیم و تعلم در اسلام
قرآن کریم در آیه 122 سوره توبه میفرماید :
وَ مَا كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَافَّةً فَلَوْ لَا نَفَرَ مِن كلِّ فِرْقَةٍ مِّنهُمْ طَائفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فىِ الدِّينِ وَ لِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحذَرُون
ترجمه:
شايسته نيست مؤمنان همگى (بسوى ميدان جهاد) كوچ كنند چرا از هر گروهى از آنان، طايفهاى كوچ نمىكند (و طايفهاى در مدينه بماند)، تا در دين (و معارف و احكام اسلام) آگاهى يابند و به هنگام بازگشت بسوى قوم خود، آنها را بيم دهند؟! شايد (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خوددارى كنند.
بنا بر آنچه که آیت الله مکارم در جلد یک پیام قرآن نوشته اند ، سه تفسیر برای این آیه وجود دارد :
1) مسلمانان موظف بودند که در غیر موارد ضرورت ، همگی به میدان جهاد با دشمن نروند ؛ بلکه گروهی به جهاد روند و گروهی برای جهاد با جهل ، در مدینه بمانند و احکام الهی را فراگیرند و به دیگران بعد از بازگشت ، تعلیم دهند .
2) مسلمانان به دو گروه تقسیم شوند :
گروهی برای حفظ مدینه در آنجا بمانند و گروهی که به میدان جهاد رفته اند ، آثار عظمت الهی و امداد های غیبی و پیروزی های اعجاز آمیز مسلمین را با چشم خود در میدان جهاد مشاهده کنند و به هنگام بازگشت به دیگران بیاموزند .
3) بر مردم اطراف مدینه لازم بود گروهی در شهر و آبادی خود برای حفظ نظم زندگی عمومی بمانند و گروهی به مدینه نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آیند و احکام الهی را فراگیرند و به دیگران برسانند.
همچنین ایشان در تفسیر نمونه ذیل آیه شریفه نوشته اند :
"آيه فوق كه با آيات گذشته در زمينه جهاد پيوند دارد، اشاره به واقعيتى مىكند كه براى مسلمانان جنبه حياتى دارد و آن اينكه: گر چه جهاد بسيار پر اهميت است و تخلف از آن ننگ و گناه، ولى در مواردى كه ضرورتى ايجاب نمىكند كه همه مؤمنان در ميدان جهاد شركت كنند، مخصوصا در مواقعى كه پيامبر صلی الله علیه و آله وسلم شخصا در مدينه باقى مانده" نبايد همه به جهاد بروند بلكه لازم است هر جمعيتى از مسلمانان به دو گروه تقسيم شوند گروهى فريضه جهاد را انجام دهند، و گروه ديگرى در مدينه بمانند و معارف و احكام اسلام را بياموزند"
البته تفسیر دیگری نیز در برخی تفاسیر و همچنین در نمونه ذکر شده است و آن تفسیر این است که " مسلمانان وظيفه دارند كه به عنوان يك واجب كفايى از هر قوم و جمعيتى عدهاى برخيزند، و براى فرا گرفتن معارف و تعليمات اسلام به مراكز بزرگ اسلامى بروند، و پس از فرا گرفتن علوم، به شهر و ديار خود بازگردند، و به تعليم ديگران بپردازند"
با توجه به تفاسیر فوق ، آنچه که به وضوح مشخص است اهتمام قرآن کریم به مساله تعلیم و تعلم علوم دینی و اهمیت این مساله در دین مبین اسلام است .
متاسفانه امروزه مساله تعلیم و تعلم در زمینه علوم اسلامی وعلافه به مطالعه هدف مند در این زمینه ، در جامعه و مخصوصا در بین جوانان کم رنگ شده است و حتی والدین نیز در این زمینه ها به فرزندان خود چیزی یاد نمیدهند و بگذریم که خود نیز معمولا در این مسائل اطلاعات چندانی ندارند . از جمله نتایجی که در اثر این جهل دینی در جامعه حاصل میشود ، رواج خرافه ها از یک سو و گرایش به بی دینی و عرفان های کاذب از دیگر سو است که مسلما اگر در زمینه تعلیم و تعلم هرکسی به قدر وسع خود به وظایف دینی خود عمل میکرد ، ما امروز شاهد رشد قارچ گونه عرفان های دروغین در جامعه نبودیم . امید است که زین پس به خود آمده و برای رهانیدن خود و جامعه از جهل و نادانی دینی ، به انجام وظایف خویش قیام کنیم و بدانیم که نوع بشر برای سیر به سوی خدا آفریده شده است و این سیر بدون علم و دانشی که از منبعی اصیل که همان قرآن و اهل بیت رسالت است ، به دست آید به سر انجام نخواهد رسید و حتی شروع هم نخواهد شد . ( دقت فرمایید )
این نوشتار را با حدیثی تامل برانگیز از امام صادق علیه السلام به پایان میبریم :
لَوَدِدتُ اَنَّ اَصحابی ضُرِبَت رُؤُسُهم بِاسِّیاطِ حَتّی یَتَفَقّهوا
( اصول کافی،ج1،ص 31 بر اساس نرم افزار جامع الاحادیث)
ترجمه:
میخواهم با تازیانه بر سر اصحابم بزنند تا دین را خوب بفهمند .
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب