اندیشه و تدبر
خداوند متعال در آیه 29 سوره مبارکه " ص " میفرماید :
" كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ ءَايَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَاب "
ترجمه :
" اين كتابى است پربركت كه بر تو نازل كردهايم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان متذكّر شوند "
در تفسیر نمونه ، ذیل این آیه شریفه ، آمده است :
" هدف از نزول اين كتاب بزرگ اين نبوده كه تنها به تلاوت و لقلقه زبان قناعت كنند بلكه هدف اين بوده كه آياتش سرچشمه فكر و انديشه، و مايه بيدارى وجدانها گردد و آن نيز به نوبه خود حركتى در مسير عمل بيافريند.
تعبير به" مبارك" چنان كه مىدانيم به معنى چيزى است كه داراى خير مستمر و مداوم باشد، و اين تعبير در مورد قرآن اشاره به دوام استفاده جامعه انسانى از تعليمات آن است، و چون اين كلمه به صورت مطلق به كار رفته هر گونه خير و سعادت دنيا و آخرت را شامل مىشود.
خلاصه هر خير و بركتى بخواهيد در آن است، به شرط اينكه در آن تدبر كنيد و از آن الهام بگيريد و به حركت درآئيد." (1)( پایان بیان تفسیر نمونه )
در آیه 24 سوره محمد صلی الله علیه و آله وسلم میخوانیم :
" أَ فَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلىَ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا "
ترجمه :
" آيا آنها در قرآن تدبّر نمىكنند، يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است؟! "
آیت الله مکارم در تفسیر نمونه در قسمتی از بیاناتشان در مورد این آیه شریفه ، میفرمایند :
" بايد قرآن مجيد در متن زندگى مسلمانان قرار گيرد و آن را قدوه و اسوه خويش قرار دهند دستوراتش را مو به مو اجرا كنند، و تمام خطوط زندگى خويش را با آن هماهنگ سازند.
اما متاسفانه برخورد گروهى از مسلمانان با قرآن برخورد با يك مشت اوراد نامفهوم است، تنها به تلاوت سرسرى مىپردازند، و در نهايت به تجويد و مخارج حروف و زيبايى صوت اهميت مىدهند، و بيشترين بدبختى مسلمانان از همين جاست كه قرآن را از شكل يك برنامه جامع زندگى خارج ساخته و تنها به الفاظ آن قناعت كردهاند." (2)
و در قسمت دیگری از بیاناتشان در مورد این آیه ، نوشته اند :
" اما نبايد فراموش كرد كه بهرهگيرى از قرآن نياز به يك نوع خودسازى دارد، هر چند خود قرآن نيز به خودسازى كمك مىكند، چرا كه اگر بر دلها قفلها باشد، قفلهايى از هوى و هوس، كبر و غرور، لجاجت و تعصب، اجازه ورود نور حق به آن نمىدهد، در آيات مورد بحث به همين امر نيز اشاره شده است.
و چه زيبا مىگويد امير مؤمنان على ع در خطبهاى كه پيرامون صفات پرهيزگاران فرموده:
اما الليل فصافون اقدامهم، تالين لاجزاء القرآن يرتلونها ترتيلا، يحزنون به انفسهم، و يستثيرون به دواء دائهم، فاذا مروا بآية فيها تشويق ركنوا اليها طمعا، و تطلعت نفوسهم اليها شوقا، و ظنوا انها نصب اعينهم، و اذا مروا بآية فيها تخويف اصغوا اليها مسامع قلوبهم، و ظنوا ان زفير جهنم و شهيقها فى اصول آذانهم:
" آنها شب هنگام بر پا ايستاده، قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت مىكنند، و جان خود را با آن محزون مىسازند، داروى درد خود را از آن مىگيرند، هر گاه به آيهاى رسند كه در آن تشويق است با علاقه فراوان به آن روى مىآورند، و چشم جانشان با شوق بسيار در آن خيره مىشود، و آن را همواره نصب العين خود مىسازند، و هر گاه به آيهاى رسند كه در آن بيم و انذار است گوشهاى دل خود را براى شنيدنش باز كرده، فكر مىكنند صداى ناله آتش سوزان دوزخ و به هم خوردن زبانههايش در گوش جانشان طنينانداز است"(3) ( پایان نقل از نمونه )
بعد از خواندن این آیات و توجه به ترجمه و تفسیر آنها ، اولین سوالی که شاید به ذهن برسد این است که آیا پس از گذشت بیش از 1400 سال از زمان نزول قرآن کریم ، آیا جامعه اسلامی توانسته است با تدبر در قرآن ، به هدایتی که خواست خداوند از نزول قرآن بوده است دست یابد ؟! و یا فقط به خواندن ظاهر قرآن با صدایی خوش قناعت کرده است ؟
آیا مبالغی که در راه قرآن کریم هزینه میشود ، برای آشنایی جوامع اسلامی و همینطور غیر اسلامی با قرآن است یا فقط در جهت چاپ زیبا و خواندن زیبا و برگزاری همایش هایی در این زمینه ها به کار میرود ؟
آیا نمیتوان گفت که ریشه بیشتر یا شاید همه مشکلات جوامع اسلامی در نتیجه عمل نکردن به قرآن عزیز است ؟
آیا اگر ما واقعا به قرآن عمل میکردیم ، امروز شاهد این مشکلات بودیم ؟
آیا اگر قرآن ، واقعا همانطور که هست به جوامع غیر اسلامی معرفی میشد ، امروز آمار مسلمانان در جهان چند برابر میزان فعلی بود ؟
و آیا هایی ریگر که جواب آنها را بر عهده شما میگذاریم .
منابع : تفسیر نمونه ، نوشته آیت الله مکارم با همکاری جمعی از فضلاء
تفسیر موضوعی پیام قرآن ، نوشته آیت الله مکارم با همکاری جمعی از فضلاء
پی نوشت ها :( بر اساس نرم افزلر جامع التفاسیر )
1) نمونه ج 19 ص 269
2) تفسير نمونه، ج21، ص: 469
3) تفسير نمونه، ج21، ص: 470
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب