اولین و مهمترین مانع سلوک، علاقه و وابستگی های قلبی است که سبب اسارت و حبس انسان در عالم میشود و سالک تا قدم همت برای قطع علایق خود از عالم طبع برندارد، مهاجر الی الله محسوب نشده و مصداق این آیه شریفه نمیشود:
« وَ مَن يهاجِرْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ يجدْ فىِ الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَ سَعَةً وَ مَن يخرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلىَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الموْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا »(نساء/100)
امام صادق علیه السلام میفرماید: « جعل الخیر کله فی بیت و جعل مفتاحه الزهد فی الدنیا » (بحار، ج73، ص 49)
رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم حد لازم زهد را اینگونه بیان میفرماید: « زهد در دنیا، کوتاه کردن آرزو، شکر هر نعمت و ورع از محرمات الهی است ».(تحف العقول، ص 58)
و بالاترین درجه زهد را اینگونه معرفی میفرماید: « زهد به حرام کردن حلال نیست. بلکه آن است که اطمینانش به آنچه نزد خداست بیشتر باشد تا به آنچه نزد اوست ».( بحار،ج77، ص 172)
یعنی در عین حال که باید برای اداره زندگی دنیایی تلاش و کوشش کند و برای تحصیل کمالات نفسانی، علوم مربوط به آن را از جمله معارف دینی و علم توحید را کسب کند، ولی نباید اطمینانش به امور کسب شده نسبت به آنچه نزد خداوند است و به او عطا میکند، بیشتر باشد. بنابراین باید به دلبستگی ها پشت پا زند هرچند وابستگی قلبی به علوم و معارف توحیدی باشد. زیرا علوم حصولی و مفهومی، همه مقدمه ای برای نیل به معرفت های اصیل حضوری است و نمیتواند هدف و مقصد باشد. پس قطع علاقه و دلبسته نبودن به علوم، با جهل، نداشتن و دوری از علوم تفاوت بسیار دارد.
منبع: کتاب شرح حدیث عنوان بصری (استاد تحریری) صص 46-41
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب