آیت الله بهجت رحمة الله علیه فرمودند :
هر عمل خیری حدی از آن مطلوب است که اگر از آن حد گذشت ، ضدش حاصل میشود . یعنی اگر انسان پایین تر از حد مطلوب انجام داد ، قاصر و یا مقصر است و اگر بالاتر از حد مطلوب بود ، به صعوبت مبتلا میشود تا اینکه به حدی میرسد که غیر ممکن و غیر مقدور بشر میگردد . مانند نماز که بدن انسان طاقت زیاد نماز خواندن را ندارد و یا ( بیش از اندازه مطلوب نماز خواندن ) مزاحم خیراتی است که به سبب نماز از انسان فوت میشوند به گونه ای که دیگر انسان میتواند آنها را مثل گذشته انجام دهد . سایر خیرات و طاعات نیز اینگونه است به جز " ذکر الله " چنانکه در روایت دارد که حدی برای آن نیست . ...
البته مقصود ذکر لسانی نیست . زیرا در اثر ( بیش از حد مطلوب انجام دادن آن نیز ) اعضا و جوارح انسان به ملالت و ضعف و عجز و سستی دچار میشوند . بلکه ذکر الله که حدی ندارد اعم از ذکر قلبی و لسانی بلکه اعم از ذکر بدنی است . چون تمام طاعات و همه س آنچه مرضی خداست ذکر الله است و اینگونه ذکر با همه طاعات ، جمع و با هرنوع طاعت پیاده میشود ؛ نظیر قضای حوایج ، ادای واجبات ، بلکه به جا آوردن مستحبات که نزد اهلش ذکر الله است بلکه ترک مکروهات و محرمات هم ذکر الله است . در آن روایت از امام صادق علیه السلام آمده است :
مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِكْرُ اللَّهِ كَثِيراً ثُمَّ قَالَ لَا أَعْنِي سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ إِنْ كَانَ مِنْهُ وَ لَكِنْ ذِكْرَ اللَّهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّمَ فَإِنْ كَانَ طَاعَةً عَمِلَ بِهَا وَ إِنْ كَانَ مَعْصِيَةً تَرَكَهَا.( 1 )
ترجمه :
" سختتر چيزى كه خدا بر خلقش واجب ساخته، ذكر بسيار خداست، مقصودم گفتنسبحان اللَّه و الحمد اللَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر نيست، اگر چه اين هم از جمله ذكر است، بلكه مقصود ياد آوردن خداست در آنچه حلال و حرام فرموده كه اگر طاعت خداست عمل كند و اگر مصيبت است ترك نمايد."
یعنی ذکر قلبی محض . آیا واقعا سبحان الله است و اشد تذکیرا است یا این گفتار حضرت یوسف علیه السلام که :
قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبىِّ أَحْسَنَ مَثْوَاىَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ( 2 )
ترجمه :
(يوسف) گفت: «پناه مىبرم به خدا! او [عزيز مصر] صاحب نعمت من است مقام مرا گرامى داشته (آيا ممكن است به او ظلم و خيانت كنم؟!) مسلّماً ظالمان رستگار نمىشوند!»
بسم الله ، بفرمایید . کار گذشته بود که قرآن میفرماید :
وَ هَمَّ بها لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَنَ رَبِّهِ( 3 )
ترجمه :
او ( حضرت یوسف علیه السلام ) نيز- اگر برهان پروردگار را نمىديد- قصد وى مىنمود.
آیا همه اش به اختیار او بود یا خدا حفظ کرد ؟ چه کار کرد ؟ آیا کاری کرد جز اینکه برهان رب را دید ؟ البته قطعا هزاران کار بیش از آن انجام داده بود تا اسباب برهان رب را در اوقات خلوت تحصیل کرده بود که در آن موقعیت حساس ، برهان رب را دید .
منبع : در محضر آیت الله بهجت نوشته محمد حسین رخشاد ، ج 1 ، ص 7
1) اصول کافی ، ج 2 ، ص 80
2) سوره یوسف ، آیه 23
3) سوره یوسف ، آیه 24
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب