هم فرشتگان و هم جنيان، سهمي از قدرت دارند و بر انسان نازل ميشوند، ولي اگر كسي ارتباط آنان را، ادعا كند به آساني راهي براي اثباتش ندارد. امّا درباره اينكه فرشتگان بر انسان نازل ميشوند، خداوند ميفرمايد: (إنّ الّذين قالوا ربنا الله ثمّ استقاموا تتنزّل عليهم الملائكة ألّا تخافوا ولا تحزنوا وأبْشِروا بالجنّة التي كنتم توعدون)( سوره فصلت، آيه 30) و اين تنزل فرشتگان اختصاصي به حالت احتضار ندارد، بلكه در غير حالت احتضار هم اگر كسي «الله» بگويد و روي گفته خود ايستادگي كند، فرشتگان بر او نازل ميشوند. گاهي تصميمگيري مهم و خيري بزرگ نصيب انسان ميشود و نميداند كه چگونه به قلب او القا شده است؛ اين همان تعليم فرشته است كه گاهي مطلب خوبي را در قلب انسان القا ميكند. در تعبير ديگري آمده است: علم، نوري است كه خداوند در قلب هر كسي كه بخواهد، وارد ميكند.
در طرف مقابل، شياطين هم بر انسان نازل ميشوند كه در اين باره خداوند ميفرمايد: (تنزل علي كلِّ أفّاك أثيم)( سوره شعراء، آيه 222) اگر كسي اهل افك و معصيت و دروغ بود، شياطين بر او نازل ميشوند. پس هم شياطين و هم فرشتگان؛ چه در جنگ و چه در غيرجنگ، بر انسانها نازل ميشوند. چنانكه خداي سبحان مؤمنين در حال جنگ را با فرشتگان، تأييد كرده است. براي جنّ اين قدرت وجود دارد كه با سرعت سير، كارهاي خارقالعاده انجام دهد. جن گرچه از نظر قدرت فكري ضعيف است، ولي قدرت تحريكي او زياد است. او ميتواند بار سنگيني را در كمترين زمان، جابهجا كند، ولي درك او، دركي عقلي و قوي نيست و حدّاكثر تجرّد او، تجرّد خيالي و وهمي است.
در داستان سليمان(عليه السلام) آمده است كه: (قال عفريت من الجن أنا اتيك به قبل أن تقوم من مقامك)( سوره نمل، آيه 39) سليمان آن جن را تكذيب نكرد، اگرچه در قرآن نيامده است كه آن جنّ تخت را آورد، بلكه ديگري گفت: (قال الّذي عنده علم من الكتاب أنا اتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك)( سوره نمل، آيه 40) و تخت را آورد، ولي سليمان(عليهالسلام) حرف آن جن(عفريت) را تكذيب نكرد و قرآن هم كتاب قصّه نيست كه سخن كسي را نقل كند و با سكوت بگذراند. ممكن نيست سخن باطلي را خداوند در قرآن نقل كند و آن را ابطال نكند. و چون قرآن ادعاي اين شخص را ابطال نكرد، پس آن جن اين قدرت را دارا بوده است.
منبع: کتاب « قرآن در قرآن »، آیت الله جوادی آملی، صص 119-118
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب