اينكه برخي ميگويند ما با ارواح موكّل سماوات يا با فرشتگان يا با جنيان يا با ارواح مردگان يا زندگان ارتباط برقرار كرديم. راه اثبات ندارد حتّي براي خودشان؛ اگرچه ثبوتاً ممكن است كه انسان با فرشتههاي موكّل آسمان يا زمين يا با شياطين انس و جن يا با ارواح مردگان و زنده ارتباط برقرار كند، زيرا اينها مجرّد هستند و انسان هم داراي روح مجرّد است و مجرّد ميتواند با مجرّد ديگر ارتباط برقرار كند. امّا راه اثبات، آسان نيست.
انسان ميتواند با اين موجودات رابطه برقرار كند، ولي اگر كسي مدّعي ارتباط بود، دليلي براي اثبات آن ندارد. اگر بگويد: من روح يا فرشته را ديدم، حداكثر آن است كه در مثال متصل؛ يعني در حسّ مشترك درون خود ديده است نه بيرون، چون اگر در بيرون ببيند، بايد هر كسي كه حس سالم داشته باشد هم بتواند آن را مشاهده كند، گذشته از اينكه روح، موجودي مجرّد است و هرگز قابل ديدن نيست.
بنابر آنچه گذشت، در مواردي كه احياناً از احضار ارواح سخن به ميان ميآيد كه چگونه روح را با اينكه امر مجرّدي است، در خانهاي حاضر ميكنند يا اين شبهه مطرح است كه چگونه روح شخص ديگر را در حالي كه مشغول كار خود است، احضار ميكنند و يا اين سؤال مطرح ميشود كه روح بعد از رها كردن بدن و ورود در نشئه آخرت، دروغ نميگويد، پس چرا فلان روح دروغ گفت؟ يا چرا اين دو روح كه ما احضار كرديم، دو گونه حرف زدند، اين شبهات بر اساس اين توهّم است كه اين اشخاص با خود روح خارجي در ارتباط هستند و آن را احضار ميكنند؛ در حالي كه هيچ كدام از اين امور، ارتباط با واقع نيست، بلكه اين گونه از ارتباطها در خيال متّصل است نه مثال منفصل؛ يعني در نهان خود آدم است. همان طور كه اين نهان، در خواب ظهور ميكند و به صورت «اضغاث احلام» يا به صورت خواب خوب درميآيد، در بيداري هم اگر كسي اين نهان را تقويت كند، يا به صورت اضغاث احلام يا به صورت رؤياهاي صادقه درميآيد. اين روح كه با آن ارتباط پيدا ميكند، در محدوده خيال متصل شخص احضاركننده و حاضران در آن محفل حضور دارد؛ نه اينكه روح كه امري مجرّد است به آن محل مادي بيايد يا روح زندهاي را از بدنش جدا كنند و در اتاق خاص احضار كنند و يا با حفظ تعلّق روح به آن بدن، او را حاضر كنند. ما هر چه را بپنداريم، اين پندار را، اراده در صورت تقويت شدن ميسازد و اگر اراده چيزي را ساخت ما آن را ميبينيم يا ميشنويم. ممكن است كه در عالم خواب يا بيداري، به عنوان احضار روح، شخصي را در اتاق خود حاضر كند كه خود يا ديگران هم ببينند، امّا اين ديدن مربوط به مثال و خيال متصل اينهاست و ابزار ديدن هم باصره دروني است نه بيروني وگرنه، هر كسي كه از چشم سالم برخوردار باشد، بايد بتواند آن را مشاهده كند.
منبع: کتاب قرآن در قرآن صص 121-119
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب