سعد وقاص (پدر عمر سعد) استاندار کوفه بود.عثمان او را از مقام خودبرکنار کرد و ولید بن عتبه (برادر رضاعی خودش) را به جای او گماشت.ولید پس از ورود به کوفه خواستار در اختیار گرفتن بیت المال شد که کلید دار آن عبد الله بن مسعود (صحابی بزرگ پیامبر) بود.عبد الله از تسلیم آن خودداری کرد.ولید جریان را به عثمان گزارش کرد.عثمان نامه ای به عبد الله بن مسعود نوشت و او را در خود داری از تسلیم کلید بیت المال به ولید توبیخ کرد.عبد الله تحت فشار خلیفه،کلیدها را به سمت استاندار پرتاب کرد و گفت:چه روزگاری است که سعد وقاص از کار برکنار میشود و ولید به جای او نصب میگردد.راست ترین سخن،کلام خدا و زیباترین راهنمایی،هدایت محمد صلیالله علیه و آله وسلم و بدترین امور نوترین آنهاست که اسلام به آن دستور نداده است.هرچیزی که ریشه (شرعی) ندارد،بدعت و هر بدعت،ضلالت (گمراهی) و هر ضلالتی در آتش است.
عبدالله این کلمات را گفت و برای اینکه عثمان او را به مدینه احضار کردهبود،راه مدینه را در پیش گرفت.مردم کوفه اطراف او را گرفتند و وعده کمک و نصرت دادند.او گفت:خلیفه بر من حق اطاعت دارد و من نمیخواهم نخستین کسی باشم که در فتنه ها را باز میکند.او پس از آنکه وارد مدینه شد،یکسره به مسجد رفت و عثمان را بالای منبر مشغول سخن گفتن یافت.
بلاذری مینویسد:وقتی که چشم عثمان به عبدالله بن مسعود افتاد،رو به مردم کرد و گفت:ای مردم! هم اکنون حیوان ریز بدبویی بر شما وارد شد.جانداری که روی غذای خود راه میرود و قی میکند و آنرا آلوده میسازد!!!
عبد الله چون این را شنید،در پاسخ آن گفت:من چنین نستم.من صحابی پیامبر و رزمنده روز بدر و بیعت کننده در بیعت الرضوان هستم.
در این هنگام عایشه از حجره خود فریاد کرد:عثمان! چرا صحابی پیامبر را چنین یاد میکنی؟ و کشمکش آغاز شد.برای رفع غائله،عبد الله به امر خلیفه از مسجد اخراج شد.ابن زمعه او را به زمین زد.نیز گفته شده که حجوم،غلام عثمان،او را بلند کرد و محکم به زمین کوبید بطوریکه دنده های او شکست.در این هنگام امام علی علیه السلام به اعتراض برخواست و گفت:با سخن چینی ولید،صحابه پیامبر را چنین شکنجه میدهی؟!
سرانجام امام علیه السلام عبدالله را به خانه خود برد،ولی عثمان به او اجازه خروج از مدینه را نداد و او در مدینه باقی ماند تا در سال 32 هجری ( سه سال پیش از قتل عثمان ) رخ در نقاب خاک کشید.
وقتی عبد الله احساس مرگ کرد،عمار و به روایتی زبیر را وصی خود قرار دادکه اجازه ندهند عثمان بر بدن او نماز بگزارد.از این رو شبانه بر او نماز گزاردند و به خاکش سپردند.امام علی علیه السلام درباره عبد الله بن مسعودمیفرمود:"قرآن و سنت را آموخت و به پایان برد و برای او همین علم کفایت میکند."
منبع: "فروغ ولایت" نوشته آیت الله سبحانی
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: إذا غَضِبَ اللَّهُ عَلى امَّةٍ ولَم يُنزِل بِهَا العَذابَ، غَلَت أسعارُها، وقَصُرَت أعمارُها، ولَم تَربَح تُجّارُها، ولَم تَزكُ ثِمارُها، ولَم تَغزُر أنهارُها، وحُبِسَ عَنها أمطارُها، وسُلِّطَ عَلَيها شِرارُها.
ترجمه:
هر گاه خداوند بر امّتى خشم گيرد و بر آن عذاب نازل نكند، قيمتها در آن بالا مى رود، آبادانى اش كاهش مى يابد، بازرگانانش سود نمى برند، ميوه هايش رشد نمى كنند، جوى هايش پُر آب نمى گردند، باران بر آن فرو نمى بارد، و بَدانش بر آن سلطه مى يابند.
الكافي (ط - دارالحديث)، ج10، ص: 553
و آن حضرت فرمود: كسى كه كلمه «نمى دانم» را از دست بگذارد تير هلاكت بر مواضع حساس كشتنى اش نشيند.
منبع: نهج البلاغه، ترجمه انصاریان، حکمت 85
شبی یک ساعت دعا بخوانید. اگر حال دعا نداشتید باز هم خلوت با خدا را ترک نکنید. در بیداری سحر و ثلث آخر شب آثار عجیبی است. هر چیزی را که از خدا بخواهی از گدایی سحرها میتوان حاصل نمود. از گدایی سحرها کوتاهی نکنید که هرچه هست در آن است.
شیخ جعفر مجتهدی
پایگاه فرهنگی - مذهبی ازکی 1392 ©
کپی برداری از مطالب، با ذکر منبع مجاز میباشد
طراحی و پشتیبانی: آتروپات وب
نظرات
همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى كنند زيرا در روزگار سختى ياريشان كمتر، و در اجراى عدالت از همه ناراضى تر،ودر خواسته هايشان پافشارتر، و در عطا و بخشش ها كم سپاس تر وبه هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر، و در برابر مشكلات كم استقامت تر مى باشند.
امام علی ع